RTV Teorija i praksa

manjine, žene i bar 77 vrsta levice) tako su i gledaoci pre svega ostali u velikom broju odlučeni za ono što im program sastavljen iz momentalno uobičajenog varijeteta „sastojaka” pruža. Ništa drugo nije ni bilo u planu kada se u „potrebe” nezadovoljnih übrojala i manjinska tendencija politički svesnih levih opozicija u Britaniji za koje se ironično smatra da vole bar jednom nedeljno da gledaju nešto u vezi sa Nikaragvom. Naime, više od toga je malo moguće јег samo ponedeljkom u 23 časa imaju rezervisan termin za eksperimentalne i dokumentame forme emisija. Za dva autora-kritičara 4. kanala u časopisu „Sight and Sound” 7 „gledaod sada žele da ih se shvata kao publiku koja hoće da ostavi utisak da je interesuje više od zadovoljstva, tj. koja još nije spremna na privatizovanje savesti”. Zanimljivo mišljenje kada se uzme u obzir da su autori došli do njega na osnovu analiza i izveštaja dobijenih iz 44 diskusione grupe širom Britanije u kojima se razgovaralo među starosno, polno i etnički različitim pripadnicima a koji su zaključili đa 4. kanal uzima za ozbiljno njihov varijetet vrednosti i zahteva. Naime, kada se tim gledaocima ponuđila shema drugih kombinacija programa večina se odlučivala za ono što kanal več ima (što je izgleda iskustvo i jugoslovenskih gledalaca suded po programima i po pratečim manifestacijama TV prikaza u štampi, najavnih uloga svih nedeljnika i dnevne štampe i još nekih veoma retkih propratnih zahvata ostale štampe i recimo radija što se tiče TV kritike koja bi uticala na javnost). Britanski gledaoci su navikh na smešu sledečih vrsta emisija: vesti, sapunske opere, tribine, rehgiozni programi, sportske emisije, drame, filmovi, programi o prirodi i putovanjima... dok su specijalizovani programi kao pomenuti Jedanaesti čas ponedeljkom na 4. kanalu emisije koje ili stvaraju nove gledalačke navike ih unapred gube gledaoce. Dok god rizik postoji, i dežurne službe za informacije, žalbe o emisijama i komentare, povratno dejstvo auditorija se na uobičajene načine u Britaniji beleži i održava klimu ka novim TV pokušajima. Polemišuči o 4. kanalu največi broj gledalaca je zapazio da su model-teme one koje proizlaze iz noviteta. To može da bude propračeno novim odnosom kanala prema seksu i cenzuri, manjinama i specijalnim interesovanjima

7 D. Docherty & D. Morrison, „... Somewhat differenl, but not too different „Sight & Sounđ” , w. 1987/88, London.

126