RTV Teorija i praksa

Standardizovana, klišetizovana vizuelna realizacija vesti sama po sebi ne znači i značenjsku ispraznost vizuelne realizacije. I auditivni deo uglavnom je oblikovan prema standardizovanim obrascima vesti, saopštenja, intervjua i komentara. Standardizacija omogućava relativno brz prenos značenja od komunikatora do recipijenta, omogućava razumljivost saopštenja. Radi stalnog ponavljanja obrasca ne treba uvek iznova objašnjavati pojedine elemente saopštenja. Obrazac novinaru kaže kako da oblikuje saopštenje da bi gledalac mogao da ga razume što je brže moguće. Isto važi za standardizovani vizuelni sadržaj. Možemo čak da tvrdimo da se baš stalnim ponavljanjem jednakih vizuelnih sadržaja uspostavlja njihovo relativno trajno značenje. Problematično je to što se slični vizuelni sadržaji javljaju u vezi s najrazličitijim vestima. Tako vizuelni sadržaj dobija sasvim svojstveno značenje koje deluje drugačije od auditivnog dela, kad auditivni deo pripoveda nešto sasvim drugo od vizuelnog dela рошке. Budući da je televizijska рошка organizovana u (ograničenom) vremenu, gledalac često ne uspeva da uspostavi smisaonu vezu između oba dela. Radi toga se smanjuje razumljivost рошке. Čiujenica da je velik deo vesti klišetizovano vizuelno realizovan osporava uobičajeno uverenje da je TV dnevnik vizuelno atraktivan i da je u tome razlog njegove omiljenosti kod publike. TV dnevnik je uglavnom vizuelno dosadan. Omiljenost televizije možemo objasniti činjenicom da je od svih sredstava masovnog komuniciranja najbliža međusobnom komuniciranju. 6. POKUŠAJ TEMEUNE HIPOTEZE Temeljnu hipotezu da realnost TV dnevnika zavisi od položaja TV stanice koja emituje TV dnevnik, u okolnostima draštveno-političkog, medijskog i kulturaog sistema, možemo proveriti diskriminacijskom analizom. Ona određuje jednu ili više diskriminacijskih funkcija koje najbolje odvajaju unapred definisane grape. U

198