RTV Teorija i praksa

nešto treba reći kada je u pitanju ova emisija: povremeno, pitanja novinara upućena deci nedopustivo su surova, kao na primer: zašto mama neće i ne želi da dođe? Da li bi menjala život ovde u domu sa životom sa majkom? Da li bi volela da buđeš sa majkom? Jedna čudna karakteristika provlači se kroz sve emisije. Nema novinara, ne čuje se njegov glas - postoje samo glasovi sagovornika novinara. Šta to znači? Ušteda u vremenu? Skromnost autora? Jasno je: najvažnije je šta sagovomici novinara kažu zbog čega se, uostalom, pravi emisija. Ali,neko ih pokreće da govore, kanališe njihova izlaganja, provocira ih da iskažu misli i osećanja. To treba da bude i jeste novinar, naravno, pa je sasvim prirodno da se čuje i njegov glas - neće on uzeti dragoceno vreme. Ne pravi se, dakle, emisija samo tako. mikrofon, razgovor, montaža u studiju gde se izbacuju pitanja novinara, a ostavljaju skraćeni odgovori sagovornika. Zašto novinar, pošto je prikupio podatke, zapravo snimio ono što mu treba, ne sedne za pisaću mašinu, ne napiše povezni tekst - ako je tokom razgovora nevešta pitanja postavio, neka provuče svoje objašnjenje, neka dopuni sagovornika, neka da svoj komentar, zaokruži emisiju. To je „legenda' ispođ slike, sve ono što nije izrekao njegov sagovornik, i to je pravo stvaralaštvo novinara, tu se ispoljava njegov napor da učini nešto da udahne život svom đelu - reportaži, emisiji u celini. Začuđuje još jedan manir u gotovo svim emisijama, manir koji sam zapazio (kao i sada u 12 emisija) još 1982. godine kada sam bio u selekcionoj komisiji i preslušao 54 trake, 54 emisije. Imena učesnika, odnosno aktera emisija ili se uopšte ne daju ili se, na kraju, u odjavi daju. Odsustvo identifikacije, situiranja mesta, vremena i opisa ambijenta, ugrožava autentičnost reportaže, jedno od bitnih njenih obeležja. Zašto se tako radi? To je, između ostalog, nepoštovanje čoveka! Ko govori u emisijama Radio-Valjeva, Kragujevca, Vrnjacke Banje, Šapca, Čačka, Pirota, Krajine, Mladenovca, Smedereva?! Osnovni zahtev dobrog novinarstva, dobro je poznato, sastoji se u ođgovoru na pet osnovnih pitanja. Za slušaoce ništa ne znači kada u odjavi čuju učesnike

216