RTV Teorija i praksa

su i visoke estetske kriterije, dok se drugi kanadski dokumentarac Izveštaj o sidi zadržao u naučno-obrazovnom domenu. Ovogodišnja televizijska selekcija dokumentamih programa pamtiće se, рге svega, po činjenici da je duh perestrojke, pošto se uselio u književnost i film, posetio i televiziju. Kruna celog ovogodišnjeg ,Prix Italia" ijeste zapravo bila sovjetska emisija Hram Vladimira Diakonova. Sa izvanrednom stvaralačkom slobodom i imaginacijom, ona je pokazala snimke razaranja sakralnih građevina neposredno posle Oktobra, ali i savremenu liberalizaciju religiozne aktivnosti, koja se duguje novim društvenim kretanjima. Sve je to dato bez ikakvih ideoloških ograda, koje bi svakako bile degradirajuće i nepotrebne. Autori su jeđnostavno videli u starom pravoslavlju istorijsku i kultumu činjenicu, a u njegovim savremenim ispoljavanjima obnovu i potvrdu jedne nepobitne civilizacijske tekovine - slobode veroispovcsti. Dokumentamo delo Hram vrhunsko je ostvarenje i u pogledu medijskog izraza, tako đa njegova usamljenost na listi nagrađenih (žiri za dokumentarne programe .preskočio" je specijalno priznanje ,Willy De Luca") nije slučajnost niti rezultat nekakve političke kaikulacije. Ovu ocenu potvrđuje i odluka posebnog interdisciplinamog žirija koji je, povodom četrdesete godišnjice Festivala, birao dve najbolje među nagrađenim emisijama imajući pre svega u vidu kriterij inovativnosti. I na televiziji i na radiju ova specijalna priznanja dobili su dokumentarci - Hram (Sovjetski Savez) i Iza maske (Finska). Naposletku, vredi istaći da je Jugoslavija ove godine na takmičenje ekoloških emisija - koje se održava pod okriljem Festivala, ali ne čini njegov zvanični deo izašla sa jednom radiofonskom i jednom televizijskom emisijom o slučaju .Brigite Montanari". Ni ujednom mediju ovde sigurao nismo potamneli obraz, jer su beogradski radio-reditelj Goran Cvetković i brojna zagrebačka televizijska ekipa svoj posao obavili veoma profesionalno. U radio-konkurenciji pobednik je, međutim, na kraju zasluženo bio avangardni italijanski

226