RTV Teorija i praksa

Jezički korov je svuda oko nas. I u паша pušta korene. Zaboravismo jezik čobana i seljaka kao da smo deset vekova od njih odmakli. Kako bi sada likovao mitropolit Stefan Stratimirović? A Vuk? Vuk bi možda ovaj naš jalovi rečnik spalio nasred Terazija a mi bismo čuli njegove sintetičke krike, i osudili taj čin kao bezuman, bezbodan, bezglavan, bezakoni, bezdinski, bezdušan, bezbožan. Doslovno prenošenje i imitiranje socijalističke samoupravne retorike, u čiju klopku upadaju i naši radijski novinari, jeste vid saučesništva, prihvatanja igre. A socijalistička samoupravna retorika ima svoja nepisana pravila. Govomici i diskutanti i nehotice neguju stil čije su osnovne karakteristike (mucava) patetičnost i (drsko) licemeije. Osnovna boja je pretežno kameleonska, osnovni ton - uzvišeno - demagoškomarširajući, emocionalna podloga - sinteza bahatog busanja u gmdi i samopokajanja sa pozivanjem na zasluge. Ekstatičnost, i eksklamativnost, i pravovemost su dominirajuća raspoloženja. Obilato se koriste superlativi i imperativi. Interpunkcija je dinamična i tempramentna. Preovladava znak uzvika. Tačka je za samoupravnu retoriku odviše pitom znak. Govomički karakter ispoljava se neprekidnim mobilisanjem članstva i Ijudstva, uz prateće emotivne nijanse, od plamenih proglasa do prigušenog übeđivanja ili ležernog „kobajagi" stila, jer, kako veli Aristotel u Retorici, „као što svi Ijudi nemaju isti mkopis, tako ni govome reči nisu kod svih iste". Društvena svakodnevica ima dva toka: jedan u rečima drugi u livotu. Reči su ispunjene zaklinjanjem - livot sumornim suočavanjem sa neispunjenim zakletvama. Tužna vest se pažijivo krije od naroda. Svedoci smo debele laži. .U većini članaka, napisa i govora" - beleži Ivo Andrić - ,u štampi, na radiju i televiziji ima ideja, teza, mišljenja i sudova, ali vrlo malo činjcnica i podataka. Većina tih pisaca i govomika biraju kmpne teme i daju oštre sudove o svemu, nastojeći da oštrinom i novinom izraza privuku pažnje čitalaca i slušalaca, oni ne žele da pouče i prosvete, nego da übede ili razuvere; oni ne izdižu i ne osvetljavaju teme i ličnosti o kojima

53