RTV Teorija i praksa
(zašto је, s obzirom na intenciju celine, izabran i naglašen baš taj zvučni fragment između ostalih). To mu omogućava celovitije uživljavanje u odsutni prostor igre, bolju predstavu njegove dubine. Šta mislite o anketnom istraiivanju fenomena režije i njegove estetike? Mislim da je dobra iz dva razloga; prvo, kao zbomik refleksija i suočenih iskustava (mnogi stvaraoci tako pred samima sobom dođu u situaciju da formulišu odnos prema sopstvenoj režijskoj praksi) na ovom, teorijski veoma nesistematizovanom području, daje mogućnost za dalje teorijsko osmišljavanje i stvaralačku praksu. Ne samo da ima vrednost kao dokument različitih gledanja i stvaralačkih biografija, već i pokušaj tematizacije problema estetike ove umetničke vrste, koji će za njenu samosvest biti veoma značajan, i istovremeno za sve saradnike dragoceno polazište za dalju teorijsku analizu i refleksiju struke. Time će anketa oraogućiti da estetsku metodologiju približimo ishodištima prakse koja nove metode, više ili manje svesno, već poznaje. Premda je naučno, sistematsko zaokruživanje potpuno individualnih pobuda, odnosno razmišljanja, nemoguće, ili uvek reduktivne prirode, baz za estetsku teoriju .označujućeg zvuka' (zvuka kao nosioca značenja), može se reći da je treba sistematizovati i zapisati. Kako teče postupak rada s radio-dramskim scenarijem, pripreme s glumcem, s tonskim snimateljem, s muzičkim i drugim saradnicima, odprve ideje do montaie i kompozicije radiofonskog umetničkog rada? Pri prvim čitanjima inicijativnog dramskog predloška u meni se aktivira imaginativno doživljavanje dubine i napetosti dramskog prostora, neki određeniji izazovi fragmenata celine u meni oblikuju predodžbene »nastavke' interpretativne vizije. Od ovih naslućenih osnovnih delova iscrtava se obris celine interpretacije. U daljem pripremnom čitanju najpre rekonstruišem i po .svom" pročitam smisao dela i utvrdim njegove noseće značenjske i predodžbene delove - delove, noseće za glumačku interpretaciju akcije u prostoru koji se već
201