RTV Teorija i praksa

Pitanje је koliko tek globalna strategija Evrope u vezi sa uvođenjem televizije visoke definicije i njenom promocijom na svetskom tržištu kao proizvodom konzorcija 30 evropskih firmi u projektu Eureka 95 može da spreči situaciju koja je fragmentirala tržište nekada na PAL/SECAM sisteme. Јег ni evropske filmske 35 mm kamere koje su uvek bile solidne, kao ni najbolje svetske 16 mm kamere Aton i Arifleks, a Nagra-Kudclski je još uvek najbolji profesionalni magnetofon, dakle sve evropski proizvodi, nisu pomogli da budu i najjači na svetu. Zato o ovoj novoj telcvizijskoj tehnologiji u koju sada Evropa polaže toliko nade (a koja treba da nudi filmski kvalitet slike i zvuka, vizuelno isti kvalitet za video, televiziju i film, a zvučno osam kanala koji bi dozvolili da se simultano slušaju više jezika i stereofonski ton), koja je „zaštićena" političkim ciljevima, može da se polemiše. Naime, prema planu iz Madrida ove godine do Seviljske svetske izložbe 1992. i Olimpijade u Barseloni iste godine, evropska industrija mora toliko da bude kompetitivna da njen sistem sa 1250 TV linija i 50 slika u sekundi, sa razdvojenim signalima za svetlo i za boju, sa povećanim ekranima i sa digitalnom kodifikacijora u svim etapama proizvodnje zvuka, može da garantuje i evropsku proizvodnju filma i televizije, iskustvo i obim neophodan da se nametne u svetu. Znači da autentična kultura i civilizacijska snaga ipak moraju da se probiju na prvo mesto u univerzalizaciji koju već nosi američko-azijska veza. Ovaj poduhvat bi praktično bio glup bez učešća kvalitcta koji samo osvešćeni i kulturni auditorij može da doprinese. U tome sc kriju zajcdnički intercsi političara i dojučerašnje TV publikc. U tome se krijc i pitanjc šta jc evropska demokratija. Sa ovim naravno čitav zaplet još nije ni iz dalcka iscrpljen. Pre svega gledaoci su i rađna snaga koja će u ulozi konzumenata morati da plati ovu novu tchnologiju, a ne samo da jc proizvcde! Jer industrijske promene u domenu konzumacije elcktronike, sistcma proizvodujc, transmisije i distribucije kako zemaljskc tako i satelitskc, profesionalna audiovizuclna industrija, industrija za proizvodnju programa (ncšto o čemu na primcr kod nas

133