RTV Teorija i praksa

predstavljene neravnopravno u odnosu na muškarce, tj. kao pol od sekundarne važnosti u društvu. Istraživanje programa izvršeno je metodom analize sadržaja. Pored ostalih, za istraživanje su uzete i emisije Aktuelnosti TV Beograd 1 . Te emisije su deo informativnog programa i sastoje se od razgovora u studiju u vidu „okruglog stola” i slično, o najaktuelnijim političkim, privrednim i drugim društvenim temama. Uzete su za istraživanje zbog toga što one, za razliku od nekih drugih emisija obuhvaćenih istraživanjem, obrađuju svakodnevni savremeni život i što se pripremaju u našim TV centrima 2 pa se, na taj način, u njima vide prilike iz života koji nas okružuje. Kao što se kroz njih reflektuju i druge savremene situacije, kroz njih se vidi i ođnos na televiziji pa i u društvu, prema savremenoj ženi. S obzirom da u emisiji najviše učestvuju obrazovani Ijudi, u njima se može videti odnos prema obrazovanijem delu žena. Odabirajući ove emisije za istraživanje, pretpostavili smo da u njima učestvuje manje žena od muškaraca i to bez obzira na: - lemu emisije, - ulogu koju učesnici imaju u emisiji, i - zanimanje gostiju emisije, tj. Ijudi koji su pozvani na razgovor o određenim temama. Podaci na osnovu kojih se zaključivalo o tome da И su u emisijama žene prikazane neravnopravno u odnosu na muškarce, dobijeni su beleženjem broja žena i muškaraca u emisijama, bcleženjem broja žena i muškaraca vezanih za pojedinc teme cmisija,

1 Pored cmisija Aktuelnosii islraživanjem su joS obuhvaćene i igrane emisije i reklame. 2 Igrane emisije, domaće ili uvezene, mogu prikazivali različite družtvene periode i različite druStvene sredine a emiluju se u specifičnoj formi koja ima svoje zakonilosti, šlo se reperkutuje i na prikazivanje polova. Rcklame, sa svojc strane, imaju odrcdcni cilj (prodaju robe koju reklamiraju) i sve je u njima podredcno tomc, pa i uloga polova. Međutim, obc ove vrste emisija, zbog brojnosti na programu, gledanosti i dr., imaju odrcđcni uticaj na gledaoce zbog čega su uzcte u uzorak emisija za istraživanjc.

101