RTV Teorija i praksa

kroz naoko i nauho običan i uobičajen razgovor Ijudi koji u svoje svakidašnje, konvencionalne sastanke i rastanke, susrete i navike uključuju imaginama lica i događaje čija su neočekivana iskrsavanja iz maglina zaboravljanja u stvari uzaludno spasavanje od životne jednoličnosti i čamotinje. Junaci Obrenovićevib radio-dramskih dela često liče na mnoge među nama u situacijama kada manje ili više licememo skrivamo prave ćudi oprobanim maskama dvoličnosti i gmdobranima umnožavanih lagarija. To su likovi mahom karikirani, koji donekle liče na spodobe u čuvenim „kuvaricama" Dušana Radovića i Dušana Petričića. Liče i osobinama i ponašanjem, i mestimično izvitoperenim a nadasve smehotvomim jezikom i avanturama u koje se lakomisleno upuštaju, sveđočeći da je svaki njihov nazovi životan, činovnički, građanski, malograđanski ili .Ijubavnički" postupak u stvari izvorište čak i umebesnih zgoda i nezgoda - ti i takvi likovi su portreti obrenovićevski zavitlanog vašara taštine i Ijudske komedije poreklom iz naših gradova i varošica, naših ulica, stanova, kućeraka, potleušica, iznajmljenih sobičaka u čija četiri zida odzvanjaju i sustižu se reči i rečenice, smešne i tužne istovremeno, ali uvek na talasnim dužinama jedinstvene, oberaovićevske radio-dramaturgij e. U tom stvaralaštvu reč je o stalnim Obrenovićevim potragama za radio-dramskim oblikovanjem prividno pomerenih osoba i njihovih sukoba i odnosa. Autor je usredsređen na odgonetanje tajne jesu li osobenjaci uistinu takvi kako izgledaju i kako se posvednevno ponašaju, ili je sve oko nas panoptikum pokoudirenosti, gluposti, samoljublja, vlastoljublja, svakojakog familijarizma i primitivizma. Dodaju li se tome komediografski skladno sazdana, ironijom natopljena dijaloška faktura (Aleksandar Obrenović je majstor kratkih, tečnih i praskavih radio-dramskih dijaloga čije lakokrilosti i osenčene vedrine naprasno izazivaju smeh) i paradoksalni obrti u inače poslovično spretnim radio-dramskim zapletima i raspletima - eto odgovora na pitanje u čemu je ne samo smisao i značaj radio-dramatičarstva Aleksandra Obrenovića, nego i

26