RTV Teorija i praksa

božanskog. I logično je da dete Guaranija samo muziku može poneti sa poprišta stradanja svog naroda, kao jedino čisto nasleđe od njihovog jezuitskog duhovnog mentora i zavodnika smrtonosne lepote. Lepota i mudrost misionara bili su u njegovom znanju da će božanstvenost muzike najlakše Bogu privesti muzikalne pagane, a njegova opasnost u neshvatanju mogućnosti manipulisanja najsvetijim i najplemenitijim ciljevima. Ni Guarani-hrišćanin, ni jezuita, ne budući od ovog sveta, u njemu nisu mogli biti spašeni. To nisu učinile molitve, ni sva ratnička veština i hrabrost bivšeg porobljivača Guaranija. Čak je i nemimo kardinalsko sećanje varljivo i kratkotrajno. Pa eto, i violina, koju je гека nanela, ostaje bez gudala. Ali veličinu čoveka to neće sprečiti da, makar trzanjem žica, iz nje izazove muziku. Ni iza Misije, ni iza televizije više i ne treba da ostane. Džofe i Morikone jezgrovito zaključuju problem scenarija - libreta: takozvane „stare" teme tzv. .mitološke' ореге i dalje su operativne. Film operiše nestvamim, čistim, i čisto metafizičkim (i estetičkim) kategorijaraa .Boga", ,vere", .milosti", .proviđenja", .Ijubavi," .kajanja" „moralne čistote", .muzike”, .greha", .prijateljstva", i klasičnim antičkim dramaturškim mehanizmima trageđije - iskupljenjem i sudbinskom nagnatošču na delanje. U muzičkom smislu, u Misiji ekonomisanje teži zelenaštvu. Postoje samo dve dominantne teme; Musica Divina, čisto spirituelna, jednolinijska reprezentanta Boga Ijubavi, koji prožima Sve i stanuje u svakom srcu, a manifestuje se kroz dugu i razastrtu srebmastu liniju oboe, na izgled tanka i krhka, ali jednostavnošću blistava i neraskidiva poput paučine, i Musica Humana, horska reprezentanta prve crkve prvih Ijudi, kao simbol njihove lepote i veličine dela njihovih mku, ali i njihovog otpora, bilo u mučeničkom trpljenju, bilo u ratničkom činu. Prva muzička linija, Musica Divina, naoko paradoksalno, jedino je i fizički - izvodenjem, prisutna u slici. Svirajući je oboom jezuit zavodi indijance. Od tog trenutka i ona će, kad kralj Guarana slomi instrument, nestati iza slike,

43