RTV Teorija i praksa

opravdavali su sopstvene pobude da se ogledaju u pisanju svih žanrova radio-drame. Nešto slično događalo se i sa docnije pridruženim oblicima radijskih iskaza, kada u festivalsku konkurenciju ulaze i radio-reportaže, informativne,. muzičke i emisije raznih stilova, kao i sportski direktni prenosi i dokumenti o sportskim zbivanjima kod nas i u svetu. Taj produženi i prošireni luk najraznovrsnijih emisija u festivalskoj konkurenciji u prvi mah podrazumevao je i obilje tema, sadržaja i formi, u skladu sa inventivnim tumačenjem Ratomira Damjanovića ~da sada radio treba vratiti životu i uzeti ga iz okrilja politike i opšte politizacije koje nismo dovoljno svesni јег smo zaslepljeni prividom kako nismo upali u kljusa politizacije... Moramo i sebi postaviti pitanje, izaći sebi na istinu, da li se u našim emisijama dovoljno čuo glas naroda ili glas narodni? Jesmo li iskoristili šansu da budemo uprkos svim deformacijama, Scilama i Haribdama, istiniti?... Mislim da se funkcija radija može izraziti basnom o cvrčku i mravu. Ali prošlo je vreme kad se od radija tražilo i očekivalo da bude samo cvrčak koji je dobro obavešten. Danas radio mora da bude i mrav koji radi, ali i misli. Koji misli i o drugom. I hoće da čuje drugog. Pored ostalog, i zbog toga dokumentarni program, glas naroda i glas narodni treba da bude prisutniji na programima radija. Dobra dokumentarna emisija jednako pripada i današnjici i sutrašnjici”. (Iz razgovora na temu „Razvoj radija” na ohridskoj „Nedelji radija” 89.) U prošlih desetak godina „Nedelja radija” u Ohridu sve je nesigurnije odgovarala na pitanje kakvc su i kolike stvarne vrednosti savremenog jugoslovenskog radijskog stvaralaštva i profesionalizma. Čak je i uskraćivala mnoge očekivane odgovore ali je, možda baš zato, pojačavala i činila neizbežnim suštinsko pitanje, i dalje otvoreno: da li ovakav festival uistinu opravdava svoje postojanje kada sve vidljivije i ne samo u organizacionom smislu izneverava. U poslednje vreme i rezultati koje taj festival ostvaruje sve više su u znaku čija izražajnost ne uspeva da posvedoči ni raniju

12