RTV Teorija i praksa

šta ukazuje i činjenica da se oni i danas u svakoj kući rado primaju i bogato daruju, uz svuda prisutno veselje. Ljudske pretke koji su zamenili ranije, životinjske, u običaju vučara kakav se i danas može naći u Boljevcu, predstavljaju „svekar” i „svekrva”, te „mlada” i „mladoženja”. Ovaj poslednji ima masku koju su doskora nosili i koledari iz okoline Leskovca. Uopšte, ovi likovi imaju mnogo zajedničkog s likovima „dedice” i „babe” iz koledarskih povorki o Božiću i onih „svatovskih” u vreme Poklada na Belu nedelju, s uvek istom ulogom da kao duhovi predaka izazovu opštu plodnost i blagostanje u vreme kad sunce ponovo jača, što nagoveštava početak novog proizvodnog ciklusa.

Pri ophodu kroz selo vučari po pravilu prave krug, nikada se ne vraćajući istim putcm jer u protivnom, kažu, „пе bi bilo napretka”. To se radi i u,cilju zaštite od čume (kuge), jer treba magijskim krugom okružiti selo i sačuvati ga od svake nevolje. Nakon nekoliko dana vučari završavaju ophod, koji je ranije obuhvatao više obližnjih sela, vraćajući se lovčevoj kući odakle su i krenuli. Time se zamišljen magični krug potpuno zatvara. Vračanje kod lovca, gde će se pripremili i gozba samo za vučare, ukazuje da su oni nekada predstavljali zatvorenu družinu momaka iste generacije

70