RTV Teorija i praksa

Nevena Daković

NEOMELODRAMA: SPOJ LJUBAVI I POLITIKE

AMERIČKI KORENI Od devetnaestovekovnog oblika „narodskog teatra iluzija” preko trivijalnih rotnana u nastavcima, melodrama je stigla i na filmsko platno. Izvesno je da se pojavila i u evropskim kinematografijama (francuskoj na osnovu pozorišne i centralnoevropskoj na osnovu operetske tradicije), ali je savršenstvo vrste dosegla u okviru holivudske „fabrike snova”. Posle pedesetih godina i propasti studio-sistema, svi žanrovi, pa i melodrama, sele se u niskobudžetnu produkciju da bi pojavom televizije bili revitalizovani na nov način. Prve mamutske TV sehje, šezdesetih, tipa Nesalomljivih ili Gradića Pejtona umnogome poštuju konvencije žanrovske produkcije dosežući vrtoglave cifre gledanosti. Polovinom osamdesetih, našim TV ekranima su dominirale neverovatne i čudesne avanture američkih magnatskih porodica Kolbi, Karingtona (Dinastija, Kolbijevi), rančera iz Teksasa (Dalas), a u skromnijim varijantama osoblja bogato opremljenih bolnica (Bolnica na kraju grada, Klinika Svarcvald). Povremeno, za promenu „Noćni program” nam je pružao osveženje uz kraće serije tipa Povrarak u Idn, Cipka, Osvojiću Menhetn.

72