RTV Teorija i praksa

informacije i zanimljivosti o životu pripadnika njihove elničke grupacije u drugim sredinama ili mestima i smatraju da je jezik spona koja može i treba da vezuje Rome iz različitih krajeva. Većina anketiranih smatra da je bitno da svi Romi govore romski jezik, a podaci o različilostima u govoru u različilim sredinama dodatno pojačavaju značaj jezika u emisijama radija i televizije na romskom kao i priloga iz ove oblasti, koji mogu odigrali važnu ulogu u jezičkom obrazovanju i kulturi romske populacije. Početak i кгај svakog ozbiljnijeg razgovora ili studije o problemima Roma u našoj sredini dotiču se pitanja vaspitanja i obrazovanja. Poražavajući pokazatelji o obrazovnom nivou Roma u Pokrajini, kao i konkretni podaci iz ovog istraživanja o obrazovnoj strukturi ispitanika u uzorku, nedvosmisleno govore o značaju brige za obrazovanje što većeg broja Roma. AJarmantnost potrebe sprovođenja odgovarajuće akcije i društveno aktivnije organizovane brige u koju se, svakako, uključuje i medijsko delovanje, postaju jasniji kada se zna da i današnju sliku o obrazovanju romske populacije ilustruje podatak o samo 20% svršenih osnovaca i minimalnom broju onih koji steknu srednji ili viši slepen obrazovanja. Kao najčešći razlog ranog prekida redovnog školovanja kod velikog broja romske dece, anketirani Romi navode lošu materijalnu situaciju porodice. Takođe se često navodi uticaj porodice koji sc ogleda u nedovoljnoj slimulaciji, negativnim primerima, nebrizi i slično. Društvenu nebrigu izdvaja mali broj anketiranih, a ređe se navode i razlozi poput prakse ranog stupanja u brak čime se prekida redovni tok školovanja, običaja ranog odlaska iz školske klupe, zaintresovanosti da se već u mladim godinama stiče sopstveni dinar i slično. Predmet ovog islraživanja nije utvrđivanje uzroka ovakvog stanja, ali je za adekvatno osmišljavanje obrazovnog bloka u emisijama na romskom jeziku bitno poznavati stavove i mišljenja samih Roma o ovom pitanju. Nalazi istraživanja pokazuju da je svesl o neophodnosti sticanja obrazovanja i te kako prisutna kod većine Roma. Preko 80% učesnika ankete smatra da je školovanje

124