RTV Teorija i praksa

razgovorima, izdvajali pojedinci. Sve to Mata Milošcvić jc sprovco i kada je režirao Ožalošćenu porodicu pred mikrofonima. Kao što je Milivoje Živanović dominirao na sceni, eksponiran ispređ grupe "ožalošćenih", odnosno "hora pljačkaša", tako je i na snimku - sjajan rad majstora lona Dušana Paunovića - Agalonov glas dominantan i natkriljujc oslale. Scenska situacija tako je uspešno zvučnim srcdstvima u punoj meri dočarana: pažljivim modclovanjem lonske slike i dclikatnim miksovanjem glasova stvorena je i razgovelna i reljefna zvučna slika, odnosno predstava u kojoj i najsilnije pojedinosti nisu u senci. Čak i one scene, koje su pretežno zasnovane na komici situacije, deluju pri slušanju Ožalošćeneporddice jasno i sugestivno. Kako je Nušićeva komika preležno verbalnog tipa, to njegova komediografska dela odgovaraju mediju radija i zato predstavljaju zahvalna štiva za radiofonsku prezentaciju, bilo da je reč o adaptiranju pbzorišnih predstava, bilo da je reč o samostalnim projektima, koji se rcalizuju prcd mikrofonima u studiju. U slučaju Ožalošćene porodice imamo tu srećnu okolnosl što je reditelj pozorišne prcdstavc Mata Milošević pokazao vanrcdno oscčanje mcdijskih svojstava radija. pa jc savršcno prilagodio scensko i/vodcnjcza tadiofonšku pre/cntaciju. Pri tom, nijc sc mnogo izgubilo zbog izostajanja vizuelnc komponcnte, bcz obzira na činjcnicu šlo jc prcdstava Ožalošćeneporodice u Jugoslovenskom dramskom pozorišlu bila alraktivna kako izgledom glumaca (skoro svaki od njih predstavljao jc posebna tip!), tako i scenografijom Milenka Šerbana i kostimografijom Mire Glišić, što je znatno doprinosilo ukupnom efektu. Upravo sloga Sto nam nije mnogo smetalo izostajanje vizuelne komponente predstave, razmišljali smo o vrednosli i značaju zvučnih dokumenala, kao i o potrcbi da se i danas pojedine uspele pozorišne predstave snimaju i za rađio, naravno uz sva potrebna prilagođenja, koja rađiofonska prezentacija iziskuje. Kako nam se čini, danas se to retko radi i zato bi trebalo pristupiti snimanju najboljih pozorišnih predslava današnjice: slušaoci dalje i bliže budućnosti biće zahvalni i zadovoljni baš kao što smo to danas dok slušamo Ožalošćenu porodicu sa snimka iz 1961. godine.

16