RTV Teorija i praksa

manje je razmatralo pitanja i probleme obrazovanja, postajući čas razložna, čas nametljiva tribina vaskolikog stranačkog nadmetanja, kriličnosti ali i politikantstva. U poslednjih nekoiiko meseci pak, to jest od oktobra 1992. godine, Vreme radoznalosd opet stihijski i naprečac "menja ruho" nastojeći (ne uvek i ne baš najubedljivije!) da ostane i dosledno bude u službi obrazovanja i svega onoga što se u toj kategoriji podrazumeva i prepoznaje. Novi smer, novi ciljevi, novi Ijudi, korak po когак - čine svoje. Očigledno, Vreme radoznalosd u periodu je traganja za verodostojnim izrazom i stilom, ali i u okolnostima povremenog nalaženja najcelishodnijih i, čini mi se, najboljih rešenja. GLAS BABELJEVE ODESE Da pojedine reprizne emisije Dramskog programa Radio Beograda ponekad izazovu i posebnu pažnju, budeći uspomene starog i stalnog radijskog slušaoca, dokazao je i tekst pod naslovom Kako se to radilo u OdesL Reč je o radio-adaptaciji dve novele Isaka Babelja, što je pre dvadesetak godina uspešno učinio Miodrag Đurđević, pojavljujući se tom prilikom i u ulozi reditelja. To osobeno radiofonsko sećanje na Babeljevu prozu ukazlo je na svojevrsne likove i temperamente čija je emolivna temperatura povišena njihovim južnjačkim strastima u neprekidnim i živopisnim lučkim mravinjacima tadašnje Odese. Tu izuzetno deluje književno majstorstvo Isaka Babelja da u samo nekoliko rečenica stvori medaljone oštroumnih osvetljavanja i senčenja likova i njihovih unutrašnjih borbi između sna i jave. Kako se to radilo u Odesi pripada onoj oblasti radio-scena u kojima se adaptacijom ne moraju primenjivati radikalniji i detaljniji dramaturški zahvati. Tu i tamo narativnost prožimaju dijalozi a u krupnom planu je samosvojni babeljski svet, njegove boje i metafore. Onako, kako je to nadahnuto 1926. godine zabeležio Gustav Krklec u napisu Kod Isaka Babelja u Parizu ... Odmah prepoznajem starog prijatelja koji je u djetinjstvu mnogo trpio zbog glavobolje od napornog učenja i ranih Ijubavnih groznica. Prepoznajem plahog dječaka kome na grobljanskom zidu

34