RTV Teorija i praksa

postoje osiaci utvrđenja, podgrađe, nekropola, dok je crkva Sv. Petra, sagrađena po svoj prilici još u X ili XI veku, uglavnom zadržala prvobilan izgled. Inače, crkva je zidana od kamena i po tipu podseća na rotonde isločnjačkog porekla, uglavnom na spomenike u Jermeniji i Gruziji. Ivana Stefanović oslušnula je ono što se u lom napuštcnom i tišinom obavijenom ambijentu ipak čuje i sazdala kompoziciju koja je sublimisala prošlost i savremenost. Tako se u radiofonskoj kompoziciji Metropola tišine - stari Ras čuju napevi koji asociraju na davnu, iščezlu prošlost, na duh tradicije, koja izbija iz svega Sto je materijalno opstalo. Istovremeno, nastojala jc da registruje i sve ono što zvučno dočarava današnji trenutak, uspevši da ostvari tonsku sintezu, koja je originalno viđenje prošlosti i savremenosti. Tehnička realizacija ovog specifičnog dela, počev od kvaliteta primarnih snimaka oslvarenih na terenu, pa do njihove definitivne obradc na stereofonski transparentnom i plastičnom snimku, bila je na najvišem nivou, tako da je ova realizacija dominirala u kategoriji muzičkih fičera. Uz korišćenje višc dokumentarnih snimaka s glasovima Ive Andrića, Miloša Crnjanskog i drugih poznatih stvaralaca, zatim inscrala iz drugih emisija i karakterisličnih zvučnih sekvenci, Nada Bjelogrlić, Ralomir Damnjanović i Zoran Jerković u delu Slovo o glasovima pokušavaju da razmolre fenomen govora i glasova kao elemenala komunikacije među Ijudima. Duhovito korislcći mogućnosti koje pruža radiofonija, uz muziku koju je odabrao Dragan Mitrić, autori Slova o glasovima nisu ispitivali prirodu svakog pojedinačnog glasa, nego su se više zainlcrcsovali za samu funkciju govora i njen smisao, ali i za ncke vidove melodije rečcnica. Zalo su plasirali još i neke druge lekstove, koje su kazivali Vlaslimir Đuza Stojiljković i Ralomir Rale Damjanović, svaki sa sebi svojstvenom veštinom. Tako se ova emisija prctvarala u jednu osobenu pohvalu govoru, mada nam se čini da je bilo bolje da su autori podrobnije ispitivali zvučnc vrednosli glasova i, lakode, njihova značenjska obelcžja, koja, u svakom slučaju, variraju od inlonacije. lako su na ovom, Šeslom festivalu dokumentarne radiofonije dominirale ratne leme, radio-dokumentaristima se ne možc osporili spremnosl i sposobnosl da prale i savremena društvena kretanja, proteste i otpore u zemlji "ni rata, ni mira". Istini za volju, bilo je malo takvih dcla, ali su se ona izdvojila ne samo temama, nego i radiofonskom