RTV Teorija i praksa

dogodilo početkom 70-lih godina, kad je Irska radio-lelevizija inicirala seriju eksperimenata sa komunalnim radiom. Ovaj eksperiment je trebalo da bude različit od eksperimenta koji je BBC lansirao s lokalnim radiom, kao i eksperimenta sa ovim modelom radija koji su se javili u nekoliko evropskih zemalja (na primer, u Holandiji, Švedskoj, Danskoj i Nemačkoj). Osnovna razlika između modela koji je ponudio BBC (i druge evropske zemlje) i irskog modela jeste u sledećem; prvi model - lokalni radio ulazi u okvir standardne organizacione piramidc sistema radio-difuzije, u okviru koje zauzima niže mesto u odnosu na nacionalni radio; drugi (irski) model egzistira izvan organizacione piramide državnog sistema radio-difzije, a nacionalni radio s njim uspostavlja svojevrsnu vezu izlazeći iz standardne organizacione piramide. Ovaj model, s jedne strane, ima tu prednost što obezbeđuje novi (materijal za) program za nacionalni radio. S druge strane, prednost ovog modela je u tome što lokalni program (u trajanju od, recimo, tri časa dnevno) dobija ulaz na talase nacionalnog radija. Slušaoci iz unutrašnjosti na taj način imaju mogućnost da čuju lokalni program bez promene slanice/talasne dužine. Ovaj eksperiment sa ’irskim modelom’ sproveden je (1970. godine) u 150 gradova i sela širom zemlje i bio je opšteprihvaćen. Ja sam prezentirao ovaj model na mnogim skupovima u zemlji i inostranstvu (Finska, Grčka), poredeći ga sa modelom BBC-ja. Mogu da Vam kažem da je irski model uvek, na svakom mestu, ocenjivan kao adekvatniji od modela koji je ponudio BBC. Zaista je ironija što jc ova ideja potpuno pala u zaborav u ovoj zemlji. Ona je danas potpuno mrtva. Ironija je u tome što će Irska, nekad prva zemlja u stvaranju ovog modela sistema komunikacije, verovatno biti jedna od poslednjih zemalja u Evropi koja će dobiti komunalni radio. Razlog za ovakvu situaciju je рге svega u tome (o čemu sam govorio ranije) što je ovo društvo sumnjičavo/podozrivo prema ovom modelu, i drugo (što proizlazi iz prvog razloga), šlo vlada nije bila u slanju da ponudi neki drugi novi model.

52