Rustem i Suhrab

ФИРДУСИЈЕВ ЖИВОТ И ДЕЛА ТХШ

са неколико карактеристичних потеза, Фирдуси им даје толико покрета и живота, толико колорита и израда, да их видимо као живу слику пред нама. Ово се нарочито види у оној партији где песник приказује дванаест мејдана један за другим, између дванаест иранских и исто толико туранских јунака. А све те мејдане и безброј других бојева и битака оцртао је туски песник само из фантазије!

Природно је да женама запада доста скромно место у једном епу који непрестано пева о оружаном сукобу Иранаца и њихових непријатеља. Осим тога, узрок је овоме подређени положај жене у оно доба, нарочито на Истоку, и полигамија виших сталежа код којих се једна жена тешко могла чиме истаћи. Али поред свега тога, Фирдуси је створио неколико женских типова који ће за увек остати као узори добре мајке, верне жене, пожртвовне драгане, смеле јунакиње.

Поприште највећега броја догађаја и битака у ЧПахнами је поље, висораван, или планина, дакле копно, и њен песник нам је оставио врло лепих описа ових крајева, Али што се тиче догађаја на мору и морских описа, они су не само врло ретки него и невероватни. Поређења и слике из морскога живота исто су тако малобројне у Шахнами као и ту индиским Ведама. (Ово не треба да изненађује много од песника који је рођен далеко од мора и који га вероватно није никад ни видео; поред тога и сама народна традиција је, по свој прилици, имала врло непотпуне представе о мору и морнарству. Ово је донекле слаба страна Шјахнаме као и Нибелуншке песме, према Одисеји и Камоиншевим Лузџадама, у којима као да нас морски вали непрестано запљускују.

Позната је ствар да мало има епова с тако «строго епским карактером као Илијада: Нибелунзи садрже много трагично-драматских елемената, Фин"гал и Темора су пуни лирике, а Махабхараша је претрпана дидактиком. Тим мање се треба чудити кад кажемо да су сви ови родови више или мање