Seljački kredit : fakta, misli, kritika

148

наше државе, и за свих тих десет година наш народ живи под крајње федеративним режимом у погледу највећег дела правног поретка. Декламује се о духовној амалгамацији а одржава. се правни поредак, који би разјединио поједине крајеве, све да су и столећима живели у једној јединственој држави. Ми имамо једну државу у међународним односима и главним политичким установама, све је остало тако хетеро- . гено, да су у многом погледу поједине покрајине једна другој неприступачне. Тако је и са пољопривредом. М због тога, кад год који политичар говори о потребама пољопривреде, он има пред очима само прилике свога краја. Пројекат г. Тимотијевића рађен је само за извесне крајеве Србије при апсолутном игнорисању стања пољопривреде у целој земљи. Сличност привредне структуре Србије и Босне учинила је, да су се босански политичари срели са србијанским у питању мораторијума. О Словенији, о Хрватској и Славонији и о Војводини није уопште вођено рачуна.

Битно се разликују поједини крајеви наше земље у пољопривредном погледу. Још је већа разлика у приступачности и условима пољопривредног кредита. Та је различност условљена између осталог и економским и правним чиниоuHMa. Немогућно је у обиму овога рада проучавати организације пољопривредног кредита у разним покрајинама. Ја ћу бацити један кратак поглед.

За Словенију се може рећи, да је њена пољопривреда презасићена капиталом. Тамо не само да не постоји криза пољопривредног кредита, већ напротив пољопривреда има и сувише капитала, који даје банкама на приплод. То 1е стање наследила Словенија од пре рата. Код хипотекарног кредита стање се истина погоршало. исти је био организован од стране покрајинских и комуналних јавноправних кредитних установа и регулативних штедионица. Све је то савршено функционисало пре рата. Несрећно