Seljački kredit : fakta, misli, kritika

934

„Техника је задатак социјалног агронома. Али оно, у чему учитељ може да постигне највише, то је обучавање сељака социјалним и организаторским- питањима у области пољопривреде. Ми патимо у много већој мери но Француска од осуства сељачке основне школе. Есоје пигаде је данас прва тачка програма г. Ериоа за реформу наставе. Наша је основна школа гусларско-капларска. Она није ни социјална ни при– вредна. Реформа има прво да почне са уношењем задругарства у програм.-

На школу би имало да падне тежиште пропаганде задружне идеје. Јавна предавања у свима основним школама, као и сваком другом приликом скупљања великог броја људи. Наши интелектуалци подавише свет понављањем и слелствено лицитирањем у глорификацији славних људи и догађаја из наше историје. За мало па да и Св. Саву претворимо у војсковођу. јер код нас прво те заслуге броје. Дипломатом смо га огласили одавно, јер и то још по мало броји. За нашег сељака је велика несрећа што Србин није измислио привредну задругу, јер би он био убројан у националне раднике H његово би се дело толковало народу сваком свечаном приликом. Сваки човек, који је учинио за народ више, но што је нормална дужност грађанина, треба да има народно признање. Ту се слажемо сви. Питање је како се имају таксирати разне врсте дела. Кад би Словенци подизали пантесн, најугледније би место било одређено апостолу задругарства Мих. Вошњаку. Нека нам они послуже за углед у раду на задругарству.

Х. закључак.

Видели смо да држава свуда узима живо учешћа у организацији сељачког кредита и да у највише случајева она дотира те организације капиталом из народних средстава по врло повољној камати. Држава међутим не чини милостињу, сваки њен акт је акт управе народом.