Seljački kredit : fakta, misli, kritika

89

року од два месеца имају издејствовати код Народне Банке и Државне Хипотекарне Банке кредите домаћим новчаним заводима — без 06зира на величину њиховог капитала — путем реесконта земљорадничких меница. Ови реесконтни кредити неће имати дејства на редовне кредите, које дотични новчани завод ужива код односних банака“. ,

Овде се показује колико бескрајним незнањем о правној и техничкој страни банкарства може да располаже један србијански политичар. Гсвори о оснивању специјалног новчаног завода за земљораднике у тренутку, кад ступа у акцију грандиозни апарат Дирекције за Пољопривредни Кредит — новчаног завода за кредитирање сељака. Зар поред тога споменика политиканерске аграрне политике још један нов да се подигнег Врхунац банкарске наивности налази се у речи: да Министри издејствују код Народне Банке и код Државне Хипотекарне Банке кредите за сељаке, Оно, кад човек посматра историју Државне Хипотекарне Банке, онда се овој одредби не треба да чуди. Само би аутор пројекта требао да зна, да је дејствовање политичке власти на рад управних органа Народне Банке и Државне Хипотекарне Банке законом забрањено, да представља акт корупције. Има само један начин, на који кр. влада може да утиче на пословну политику Народне Банке и Државне Хипотекарне Банке, то је: изменом закона. Обе су установе по закону потпуно аутономне према политичким властима, Влада може да сугерира; али она не сме то да чини, кад нема средстава да прибави важности својој сугестији, нити се једним законом може влади да стави у задатак једна правно недопуштена акција.

Не мање је интересантна ова одредба са пословне тачке гледишта. Народна Банка треба да прими сељачке менице у реесконт од појединих новчаних завода, независно од кредита, које они већ уживају. До ко-