Sion

281

спреме ступајућих у богос.аовију; 2.) од учевног сустава; 3.) од учитеља и 4.) од помоћних средстава. Допустите ми, Ваша Светости, о сваком овом увјету некодико барем ријечи, кад ми већ облик иисма не доиушта моје назоре о том свестрано изложити. I. Што се тиче услова , који су највишим рескриптом од 10. Августа 1868. за ступање у богословски завод постављени и узакољени, мора се признати , да они стоје на висини сувремених захтјева за обће образовање. Одустати од тих захтјева црква, негрешећи против саме себе , могла би само онда, кад би сва за њихово одржање покушана средства остада безуспјешна. А да имаде средстава , која би кадра била сачувати те увјете, о томе тешко да се може темељито посумњати; но унотребити их, зависи од воље и прегнућа Ваше Светости. У сдучају потребе дрква би могла одустати од једнога увјета, који је сам по себи Формалне природе и за цркву саму неима никакове вредности. Да би тако црква осигурала се, да имад% ваљаних кандидата за богословски завод, она мора бити спремна на све могуће жртве. Бодрим оком треба она да бдије над учећом се младежи и да у згодним приликама својим доброчинствпма пробуди у млађаним срдцима приврженост и љубав према себи; да им својом помоћу обезбједи могућност неокрњеног умственог развитка; чим би без сумње успитала у истима жељу или лично посветити се на службу својој духовној мајци, или барем у свом животу с поносом признавати себе њеним вјерним и оданим сином. Еакав је данас правац у друштву па нрема томе и у школи, од куда ће црква узимати кандидате за свештенство, то да се неби добили у богословски завод младићи са појмовима о религији и христјанству посве изопаченим, с којима би и неуморни труд само спољне резултате постигао, црква ће се морати побринути, да религијозно-морално обучавање и успитање у средњим школама сасвим реФормише и тако удеси, да буде за кандидате богословског завода могла бирати не сурови и може бити незгодни матерпјал, већ младице, које дају основану наду , да би, привите на корен прквено-просвјетног стабла, разцвјетале се у мирисаво дрво хришћанског религизојно-нравственог живота. II. Односно учевног сустава и броја предмета , који би се у дотичном заводу предавати имали, моје су жеље тако обсежне, да, признајући сам немогућност њихова извршења барем за сада, морам се ограничити на то, да искажем оно, што се по мојему мњењу