Sion
803
цркву, тада је свечано освећеиа. При освећену присуствовала је сва чешка интелегенција. Пошто је освећење свршено сваки Чех, враћајући се кући однео је у дугаи својој јак упечатак и дошав леђу своје, причао је и с усхићењем хвалио сјајноћу православног богослужења, појмљивост словенског језика, прекрасну мелодију руског црквеног певања и т. д. Прва служба одслужена је на дан рођења Аустријског ћесара. Прашко намесништво с нестрплењем очекивало је, да види како ће становници — католици Прага, гаедати на ову нову нравославну цркву. И заиста становници нрашки почегае се одзивати к њој са великим саучешћем и поштовањем. Они посведневно посећаваху рус. цркву и сваке службе препуна је црква била самих католика — Чеха. Обреди нравославног богослужења, нјеније с почетка руских певаца, а доцније хора, који беше састављен од младих Чеха; служба на словенском језику, који је њима већом чести познат, — све ово привлачаше побожне душе католика — Чеха и изазиваше у њима јако саучешће нарочито простијег сталежа, који у својој —■ католичкој цркви, ни једну речицу неразумева. Ови католици Чеси, благовјејно целиваху св. крст, кропише се св. водицом па и дозвољаваху свештенику да их миропомазује; они су љубили свештеника руског у руку и велику пошту одавали му, они су иритицали с великим и малим пожртвовањем, китили и украшавали св. цркву разним прилозима; слугаали су са особитом нажњом св. еванђеље и многи са најскромнијим слушањем молитава, које су се читале на појмљивом за њих језику, клечали су пред светим иконама и молили се Богу, да би Господ и њима даровао таку срећу, те да могу и они на свом народном језику слушати науку Христову и чистосрдачне молитве Богу узносити, а не на латинском, њима непојмљивом језику. И заиста ово сачуствије, ова пошта наспрам руске цркве, која је наскоро добила велику популарност међу становницима прагакиМј ова искрена посјета православног богослужења, не изтицаше једино тек из радо-