Školski glasnik
КОЛСКИ ГЈ1АСНИК ЛИСТ ЗД ШКОЛУ И УЧИТЕгЉЕ: ОРГАН СРПСКОГ НАРОДНОГ УЧИТЕЉСТВА У КАРЛОВАЧКОЈ МИТРОПОЛИЈИ Бр. 9. У Новодо Саду, 15. доаја 1911. Год. Ш. САДРЖАЈ: Учитељзка представка Сабору. — Физичко растење и доба адолееценције. — О могућности систематског васпитања. — Посганак „Шк. Уредбе" од 1872. год. — Педагошки преглед : Основна школа у Русији. — Учитељство : Скупштина српсках и хрватских учитеља у Загребу. — Изасланство митроп учит. збора, срп. народном Сабору, — Срески учитељски зборови : Седница учиг. збора будимске епархије. — Из праксе : Како сам учио једног аналФабету. — Белешке. —
Учитељска представка Сабору.
Изасланство Мптрополијског учител>ског збора, предало је Сриском Нарздпом Дрквеном Сабзру, ову предетавку: Високи Саборе! Проучавајући наше наставие прилике п народнопросветне у опште 'за 40 година нашег самоуиравног школеког жнвота, српско народно је учитељ>отвз на многим својим зборовима изнело своје назоре о томе и предлоге, како би се то могло поправитн да просвета буде од стварне користи. На последњој митрополијској учиг. скупштиии, сазваној од Школ. Савета с томзадаћом, да учнтељетво изрекне своје мишљење у којем правцу да се рзформише рад иа настави, васпитању и иародном нросвећивању, учнтељетво је истакло као важне чињенице: 1. Елнмииирање нестручнпх елемената пз оног просветног рада, којп је строго стручан. 2. Самосталаи делокруг просветни п финансијскн, тако склопљених школских тела. 3. Заштита учитељевог положаја бољим материјалним средствима, и заштита учитељеве радне снаге од ничим неоправданпх наметнутнх му послова. Внсокославнн Шк. Савет п ако јс у погледу поправке матерпјална подожаја учитељског, остао при досадањем становишту и узео за подлогу оно стање што по стојп у краљевшш Угарској на основу
XXVII. зак. чл. од 1907. год., онје бар усвојио становшпте учнтељеко петакнуто у осталим тачкама, теје иредложло дасе реформпше склои школских власти, однајнпжег до највишзг органа у том правцу, да позвани стручии људи поведу рад на нашој настави п просвзћивању, напрединм правцем. Уз то је Шк. Савет иредложио финаисијску самосталиост тако напредно склопЈБених школских органа. А затим је иредложио да се учнтељзва радна снага заштити од ничим неоиргвданих наметиутих му послова. Но впсокосл. Сабор. Одбор, баш те пајважиије оеиовђ иије узео у обзир, него је поднео Влсокзм Слбору прздтзг за пову Школ. Уредбу, по којој би склоп месног школског одбора, епарх. школ. одбора н Шк. Савета остао исти као и досада н са истим делокругом п финанспјском несамосталиошћу. 40 годишња пракса је доказала да садашње стање не ваља. То је факт који су констатовали сви они, који добро познају садашње наставне прилнке у школи, п васпитне п просветне прилике у народу. Ако мншљење такпх радника није меродавно, онда не знамо чије је мишљење меродавно. 0 неподесностн садашњег система расправљало се много на учитељским зборовима, писало се много п по стручним иосталимлистовима. Одрећп правилност тима свима иазорпма н кон-