Školski list

5

Ово е дакле услов. Без овога е узалудно осланлнб дркве на свое право, и узалудна навбола жела и лгобав државе к свештенству. Ако свештенству оскудева педагогичка и дидактичка вештина, онда су узалуд сва права цркве на школу, онда су и све оне наНпробитачние наредбе по школу од врло мале користи. Напротив све наИнеповолћние околности мало по мало ће се изгладити, ако свештенство ову вештину има, и узгледа , да е све болЕ и већма придобие. Ово е истина, коа се неможе доволбно на срдце метнути. Дужност дакле и мудрост познва свсштенство, да свим трудом прионе, те себи оно солидно знан4 и вештину прибави, што се за држанб и напредованЈ школе данас иште; и то да се не задоволБИ са неколико обштих правила, него да у^е у све поединости воспитанл и науке, кое има школа дати, и да се у овом што бол4 увештба и уживи. Кад се свештенство из основа и до сви поединости упозна са правим начелима воспитана и начина учена, и задобие у овом прави такт и практичну способност, онда не може бити сумнЈ о успеху. Напротив мора сав ауторитет пасти, и мора се азгубити уважен4 ма наИвеће било, чим пође сваки свошм теориом и своим приватним мнен4м по школи заповедати, без знанл, како валн воспитан^м руководити и како науке предавати , да се с децом онаИ успех учини, као што га данашна педагогичка и дидактичка вештина учинити може. Ако свештеници не приону, да себи ову на школском полго нуждну вештину и нуждна знана придобиго, него остану невештаци и незналице, онда онамо у школи неће бити никаква успеха ни плода а овамо ће противници све више основе и маха имати да вичу. Ние дакле неправедно искан4, што се тражи од свештенства специллно педагогичко знан^ и изображен4 У сваку струку мора се данас специално ући, ко ће у нбоИ валано шга да уради. Као што ние н.п. доволбно имати у глави само обшту теориго о моралноб богословш, ни само обштих поИмова о пасторалноИ, о литургици и др. него се иште специнлна студиа; тако се иште данас у свакоИ струци специално знан^ и практична вештина. Па кад се и у црквеноИ техници иште од клира савестна студил, где се не смек) ни ситнице занемарити, зар да се баш у школско# струци не пита за поединобти, овде на овом на8главнием полш, где се у срце младежд полаже основа за здрав и крепак црквени и обштински жпвот! Ако ко држи, да се има свештеник само бринути за специ-