Školski list

— 175 -

Р А 3 Н 0. (Беседа сриске више девојачке школе у Новоме Саду^) која је држана 10. маја о. г. испала је на ошнте задовољство и донела је до 300 ф . чиста прихода. (Тестаменат Илије Коларца ) уништен је и у другој инстанцији (В. 6. бр.) (Острво Исланд). Високо на северозападу Европе лежи острво Исланд. Њим влада краљ дански, али је та влада више по имену, јер острво ужива автономију на најширим основима. Природа га није раскошно надарила као друге земље, пусто је и пуно кланаца и провала, нема на њему дрвећа и ретко се кад чује весела песма пткца. Седамдесет хиљада људи сво су житељство Ислаида. И ипак је просветно стање тог малог народа тако, да му могу за то завидети многи народи на европском копну. Главан град Реикиавик броји 2000 житеља. У њему ностоји школа за лечнике, за свећенике, иа сад ће се отворити и правна академија. На њој ће бити истина само два стална нроФесора, али и судије код највишег суда држаће предавања. Гимназија у Реикиавику има 100 ученика. Осим тога има у том граду једна библиотека, архив и збирка старина, све те три збирке имају једног кустоса, па су сад намерни да подигну зграду од камена, која ће их све примити. Прошле године основана је економска средња школа у Медрувелиру, на којој раде три учитеља. Основне школе налазе се само на обали. Ту су рибарска села, на њихови житељи нит умеду нит имају времена, да своју децу настављају. Те школе множе се сваком годином. Унутри даље од обала настављају децу домаћини, и то не само своју децу, него и сву служинчад. Тако захтева то стародавна установа, која је од вајкада одржала висок степен особито моралног образовања код ових острвљана, јер главни предмети наставе су веронаука, етика и отачаствена повесница. Отуд јака народна свест у тог интересантног народића, који има и своју засебну старинску књижевност. Ако и нису домаћини стручно образовани учитељи, то је ипак с педагошког гледишта добро, што су овде у неносредној свези настава и васпитање. Сад је свећеницима стављено у дужност, да годишње двапут посете сваки дом и да се увере о успеху у основној настави. (Дег^а и и,веКе.) У Лондону је ушао обичај, да деца цвеће негују, које у одређене дане на одређено место на изложбу донесу, да похвалу и награду добију. Па тај дан је врева и радост од деце, сва варош је узбуњена и свечаност ова излази