Školski list

— 55 —

ренцији једноглаено, да поднееу молбу, да се домаћа радиност заведе у њихове заводе. У две учитељске школе учињен је већнокутај. Да се толико заузимање разуме, морамо поменути, да су школе у Шведској д^Јукчије уређене него код нас. Деца од 7—9 година уче се у малим школама (вта $ко1а), где већнном настављају учитељице. Те мале школе су но ретко насељеној земљи већма расејане него друге школе. Из те мале школе нрелази се у праву народну школу, у којој апсолутна обавезност за иолазење школе траје само до ступања деце у 13. годину. У том добу могу деца, а, то зависи од домаћих околности родитеља, да пређу у вечерњу школу (а1'1оп вко1а). На ту децу не распростире се настава у домаћој радиности или како се тамо зове ћетз1бј<1. У Гетеборгу, веома интересантној, духовно и индустријално живој вароши, којајепуна добротворних завода, налази се осим тога настава опе деце, која као што би ми рекли иду у средње школе, у рукама приватних завода. Кад се поред горње још и та деца одлуче, остаје их 5—7000, која се уче у народним школама у ужем смислу и за ту децу иде се у Гетеборгу за тим (што је за 1400 деце у 5 школа већ и изведено), да добијају потпуну систематску наставу у занату. Тамо су у новоеаграђеннм школским зградама, које под земљом које по таванима уређене пЈ^гве радионице, занатлије узете су за учитеље, а један технички учитељ, г. Ерихсон, управља целим. Исти је врло изображен човек. Деца уче нет разних заната; еликају, праве разне етвари од дрвета, нлету сламу, граде ствари од крутог папира и — што је комисији било врло чудновато — раде и браварске и ковачке послове. У Гетеборгу је министарском наредбом (од г. 1877.) установљено, да за децу, која ступе у праву иародну школу, постаје уједно обавезан и в1ој(1. У таким школама виђају се дечаци од 12 година с ковачким чекићем гли стругалом у руци, сасвим озбиљно настаје се око њиховог занатлијског рада. У школи, у којој је била комисија, биле су све скамије, сав намештај, дело руку дечијих, ученицн- су исликали улаз на степенице и нанравили су и саму ограду на истима. На тавану лежале су екрхане скамије, које су чекале децу, да их онраве. По наставном нлану проведу се деца најнре курзорично кроз све занате; по наклоности, коју покажу том приликом, одреди им се занат, у ком се у теча.ју шкрлског доба даље настављају. Комисији је говорено, да је повод устаиови з1бјс1-а дало искуство, стечено у једној особитој школи, која се зове искључна школа. У ту школу долазе на 3 месеца, на годин-у или иначе неваљала деца, која без узрока из редовне школе изостају, која се скитају или су већ што преступила. Та школа је у Гетеборгу екстернат, а у Копенхагену, где такођер постоји, интернат. У тој школи најпре је покушај учињен са ручним радом. После нокушаше и у другим школама и резултат је, кажу, био добар. Деца имају вољу за посао, радо долазе и раде, а и родитељи су се измирили са школом и док су пре често без нужде премештали своју децу у вечерњу школу (која се врло рђаво представља), шаљу их сада својевољно и радо у народпу школу до 14. годиее, тако да је сад мање деце, која се скитају, те је тим добивено и у моралном ногледу. У интересу наставе у „слејду" смањено је остало школско вуеме