Školski list
— 50 —
појаве, док не створимо таке околности, у којима би дотично средство или установа могла обе цели да постигпе, јер иначе тешка одговорност погрешке паше прсухитреиости пада на нас саме. Да се гатедионицама у таковим околностима у каковима се даеас препоручују постиже тек нека видљива материјалпа корисг и то не у корист самога васпитнпка пего у корист чувара угатеђеиог новца, а да је морална цел гатедиопица дакле развијће чуства за паметном и разумном гатедњом, гато је с радом једини морални основ народњег благостања — из вида испугатен, потрудићемо се то да докажемо. Народна иословица велп : у радише доста беше, у ттгдигие јогите више. И збиља тако је. Заслужити, иа не знати угате дити није ннгата; човек који се не навикне на паметну п разумну гатедњу, нигда свој госа бпти неће, свагда ће остати туђа подлога. Штедња је врлина, коју неби човек могао довољно да усади у срца толиких лакомислених расииача, иа кад узмемо даље у обзир да се паметном штедњом пародно благостање подиже, да се умереност у сваком погледу одомаћује, што опет благотворно унлнвпше на пародно здравље, онда збиља сви мор^мо листом прнгрлити установу односно васпптпо средство, којим се образује здрав и штедљив подмладак, те морамо јонх и» малепа да свикнемо децу на наметну штедњу, јер на што се у младости не свикнемо у старости ћемо још мање. На ирви поглед дакле особпто кад узмемо добре стране школски гатедионнца у обзир — ваљало би сви да их прпгрлимо. Али ми се не смемо задовољити само с посматрањем добрих страна те установе, ми се морамо обазретп и на рђаве стране њене, те измерити кој'а је страна претежнија и према томе закључак изрећи. Ми у напред смело тврдимо: да гаколске штедионице заведене у оваким приликама и околностпма у којима се наша школа налази неће ни најмање припомоћи племенитој задаћи гаколе, наиме : однеговању здравог и штедљивог нараштаја Наша школска деца имају дапас само један једини пзвор, из кога могу црпети новац за уштеду, а тај је извор иоклони. Сви други извори су за сад деци непристуначни Дете дакле само оно може да уштеди што на поклон добпје било од родитеља, било од гостију или од саране п т. д Но сад настаје нитање, кад ће већина нагаих ученика п учсница тим иачином