Školski list

— 264

слова и.свештеника. Испуни-ли се. ирестаће онда нужда намиривати иотребу ма којим иутем. То би био радикалан лек невољи, у којој смо данас. Јер лечити нередовнрст нередовношћу, готова је смрт, готов је гроб редовности и законитости, без које нема нигде наиретка, без које неће ни наша богословија наиредовати угледом и науком, нити ћемо доћи без те до свештеника, који ће стајати на ниво-у сувреиене науке и изображења. Ми смо такођер уверења, да је захтев исиита зрелости врло важан узрок маленом броју богослова и ваљаном. Али тај узрок постоји и ностојаће само дотле, док питаше о ноложају и нанлати свештеника не буде уређено у горе поменутом правцу. То питање треба решити, решити га тако, да свештеник не мора бити и егзекутор, да не мора крајцару изгледати као „озебо суице," да не буде изложен недантерији и самовољи и оних, који му нису претностављени, него да буде правима и положајем својим Фактичним носиоцем оне свете и узвишене мисије, која му се поверава, Фактичиим извршиоцем оног позива, којега је себи изабрао. Реши-ли се питање свештенства тако, ево уверења нашега, да неће у богословију долазити само онај, који на другу страну не буде могао, или због неснособности умне, или због оскудице новчане, него ће богословија папга "нда спремати крај ваљаних приФесорских снага народу нашем свенггенике, који ће за свој позив снремни бити. Остане-ли пак питање свештенства не решено, или се ренЈИ у противном нравцу, опда ће у богословију долазитн и од данас мален и већим делом не снремљен број слушаоца, на ма се захтев за нримање у богословију са иснитом зрелости дегредисао не на шест, већ и на четир разреда. Законо иримање у богословију доста захтева; нека се то захтевање оправда и довољним давањем, нак ће престати оскудица и у броју и у квалитету богослова. Али зато, што се захтев наградом не наплаћује за данас још и ие оиравдава, не треба одма захтев уништавати, не треба тежити ренонисању старог законодавства. То би зиачило, издавати себи сведоџбу не само рђавог законодавСтва већ и немогућности или неспособности до бољега доћи. Ми се уздамо, да ће наши законодавци своје захтевање онравдати и наплатом истих; у противном случају, мораће и сами себи рећи : умемо добар закон створити, али ие умемо наћи услове испуњењу тога закона. А то би била врло жалосна резигнација, не мање и комична. Захтевање иснита зрелости оправдано је са обзиром на цељ, која се жели постићи, треба га оиравдати још и напл^том, иак ће цел бити ностигнута, и нередовност ће се докинути, коју ми најенергичније осуђујемо, које се стидимо. Јер нашу Богословију сматрамо ми данас за Факултет, слушаоцем којега може бити само онај, који има прописане науке, законом одређену квалиФикацнју, а иримање у њуи оних, који свега тога немају, злоунотреба је околности, протузаконитост је, која заводу морално врло шкоди, којом се никад до жељене цели доћи неће, и коју ће тешко оправдати они, који су јој отворили врата, макар да г. К. вели, да се нередовно нримање „по данашњем устројству мора ирактиковати." А ово је ; рекао сигурно за то, јер је имао у виду само свој нредлог, а не мисао