Školski list

— 359 —

соба није даскама патосана, које се само по нужди трнити сме, онда на дасци која се има на грађу ставити), а руке на столу или на дотичној. књизи или на пропису. Неупутно би било захтевати од деце, да осим мо литве руке скрштене држе. — Кад се предаје рачун, наука вере, приповедке, природне науке и земљопис, кад се чита, поје и пева, може се допустити да ученици неморају седити, него да могу и стајати. К.ад учитељ што приповеда, казује, или пита, сви ученици ваља да му у очи гледе, да слушају оно што им он казује, и да пазе на оно, што им он показује. Ово мора сваки учитељ од својих ученика изискивати строго, јер иначе труд његов неће никакве вредности имати. 12. Настава се има свршити тачно у одређено време прозивањем каталога и благодарителном молитвом или другом којом сходном молитвом ил празничном песмом, коју деца добро појати знају, и коју учитељ у напред означи. По себи се разуме, да се и ова молитва као и свака друга молитва школска, има обављати смерно и иобожно, и да у њој учитељ са ученицима заједно учествовати има. — После молитве даде учитељ знак ученицима да седну, и поново објави шта је у сваком разреду из сваког иојединог предмета задао, и које су писмени или рачунски задатци, том приликом у кратко али озбиљно ономене ученике, да одмах, чим кући дођу, задате уроке науче, и да писмене задатке за вида чисто и добро напишу. За тим још сваки пут каже им, како се имају иутем владати, и како се имају код куће према родитељима и осталим старијима понашати, придодавши још ио околностима сходне наредбе; кад имају у школу доћи, и означивши кад је одмор школски или иразнични каталог. На дати знак учитељев ученици сложе скоје ствари и устану ; првацп нокупе оне ствари од деце што имају у школи остати, и оставе их на одређено место; за тим донесу ученицима капе и горње хаљине, а најмањој деци помогну и обући се. Пошто се све ово учини, онда ће на дати знак редом скамија по скамија, поклонивши се учитељу, мирно из школе излазити. У ходнику школском, а преко зиме и на ружном времену где овога нема, у самој школи ставе се ученици у ред, по крајевима места из кога је који, и тако у реду одлази свако оделење све по двоје, прво женске па онда мушки.

РШЗШ ШКОЛ. ЗАКОНА У ТРОЈЕДНОЈ КРШВИНИ. (Наставак.) ) Овде се не смије мимоићи начелно питање: како се те земље које су нонајвише путем сегрегације, до сада школама прииале или у напредак нрипадну, имају сматрати, те да ли се и којим начином учитељи у њихову уживању и надаље оставити имају? У најновије време, где су поједини учитељи ирипадше школи ириликом сегрзгације делове пашњака и шуме и односни приход насловом особнога ирава својатали, одлучила је кр земаљска влада начелно, да речени делови и односни ириход од после како је класиФикацијом од гоине 1875. дотација учитељских места нотпуно уређена немогу припадати Д