Školski list

— 76 -

тако, да родитељи у напред могу бити уверееи, да ће им се деца свестрано спремити за жпвот. Али ни родитељи не смеју сметнути с ума, да им ваља учитеља потномагати у његову раду ; јер школа не може потпуно вршпти својега задатка, ако кућа обара, што она ствара. (Наставиће се.)

ШКОЛСКА ДИСЦИПЛИНА. По Коменском и Корфу. (За награду.) III. Да видимо сад, шта треба да зна онај учитељ, који пе ће бити па штету друштва, који хоће да уведе у школи поредак онако, како треба. Такав учитељ треба да зна: 1. Задатак. 2 Средстваи 3. Начин нримгњивања дисцинлинских средстава и како ће увести ред у школи. Да би боље унознали оно, што треба учинити, па да влада у школи поредак, посиатраћемо ове три ствари — сваку по наособ. 1 Задатак дисциалине. Задатак дисциплине је, да отклони све оно, што би сметало и прекидало наставу и тим би се предупредили нреступи, а кад њих пема, нема ни нереда. 2. Средства дисцгтлине. Средства дисциплине деле се на превентивна, којима се предупређују преступи — и репресивна, којима се преступи казне. А) Лревентивна средства. Више људи греше проткв закона, који га не позпају, но који га познају ; за то, да би ученкци знали, како ће се владати у школи, морају се упознати са правилима за владање у школском животу, која су нрописана у школским законима, што свака школа треба да има. Коменски вели: „ Строге дисциплинарне мере треба аримењивати не ради науке, но у виду морала. Ј Јер наука сама по себи привлачи духове, жедне и гладне духовне хране. Али ипак ваука онда само привлачи к себи младе духове, кад се предаје онако, како треба, а треба је предавати тако, како би она била занимљива. По овом начелу занимљивост је главни услов за ред, аио том је она и неопходно нужна свакој настави. То видимо и на самим нама : кад је оно, што слушамо, или читамо, занимљиво, ми се чисто у дух претворимо, ако ли није занимљиво, онда га читамо, или слушамо као од беде. Но — да ли ће и овај мој рад одговорити начелу занимљивости, то ћете ви најбоље знати. Узгред да кажемо: какви се услови морају испунити, ако се хоће да буде какав рад — било умни или физнчки — занимљив у школи.