Školski list

63 -

сваке учитељске школе ваља то да буде, у који треба да уђу све шк. кшиге од најстаријих времена, па све до данас; у другом одељку књиге школске, али, које се из разних узрока неупотребљиве, а постоје ; у трећем одељку сва учила и упутство, како се с њима поступа ; то би била нека ризница, где би се учитељски питомци са свима тим стварима из ближе унознали. — Према свему овоме слободно могу да тврдим, да садашње књиге не одговарају цељи, с тога би са училима заједно ваљало: да буде у писању и издавању потпуна слободна конкуренција, која би и на спољњу доброту и израду много више пажње морала поклањати, а не као што то данас можемо да видимо на рђаво израђеним нашим школ. књигама. — Дакле: по ново сам слободан нредложити, да се поред наших препарандија образују школ. музеји, у којима би све заступљено било и који би свима питомцима и учитељима приступачни били, да се са свима стварима што боље упознају. Грби/1. Слаже се са Бл. о сепаратним књигама; садашњим књигама још је и та мана, што су огромне у материјалу, осим тога имају силне штамиарске иогрешке. Књиге за славенски језик буне и учитеља и ученике, по што н. пр. часловац има четир разна издања : свакоје издање непотпуно, што има у једном, нема у другом, па нису ни друге много боље. Ја остављам варошанима, да се они с њима боче и за себе пишу, колико хоће књига, а за нас на селу слободан сам предложити, да се умоли вис. Школ. Савет, да за таке школе, при којима један учитељ са више разреда дела, даде наиисати но примеру католика и еванђелика Немаца и Мађара читанку као једину ручну књигу, која ће у кратко у себи садржавати градиво из свију учевних предмета, који се имају предавати у III., IV., V. и VI. разреду са обзиром на наше српске школ. прилике, а по наставном плану, за који је у данашњој скупштини учитељској пре нодне предлог донесен, за такови случај, где један учитељ са више разреда дела. У исту читанку из славенског читања, са практичног гледишта, да уђу главниЈих светитетеља, а тако и свију празника тропари и кондаци. Иста читанка да буде добро увезана и од најпостојаније хартије зготовљена. Тиме би се стало на пут томе злу, које је до сад владало, да на селу много дете, поред толиких силних књига, у појединим разредима нема скоро ни једне књиге, а поред тога сеоска су деца и од сиромашнијих родитеља, него она по варошима, те очеви врло нерадо у свакоме разреду по ново деци купују књиге, с једне стране, што исте за сиромаха човека скупо стају, а с друге стране, што су тако са учевним градивом претоварене, да све градиво из њих не може свршити ни онај учитељ, који само један разред има, а некмоли онај, који са више разреда дела. Дакле: родитељи купују целу књигу, а из ње учитељ, који више разреда има, не може добро ни четврти део да сврши; нашто дакле тај излишан трошак, кад је данашњим временом нашем ратару сваки невчић пуждан ? — У погледу набављању учила ваљало би да власт одреди, која се морају набавити, а не да наши старатељи мисле, да су са кредом и сунђером све набавили, што треба. ДражиК. Говори о слободној конкуренцији књига, а не као што је данас, да су неке добиле као неки монопол. Нека буде, вели, монопол