Školski list

— 102 —

тач своје деце Најузвишенији позив који се замислити даде припада једиео женскињи Она има у њежно дечије срце да усади клицу за све што је добро, лено, илеменито и узвишено. При рода је то само матерама доделила, јер једино оне имају за то у себи нагона и способностп. Сећате лл се оног блаженог тренутка, кад се нрви иут отворе уста детета, да изрекне најслађу реч „мати"; у томе знаменитом тренутку пада на родитељска рамена задаћа савесног домаћег васнитања. Јеспл' видео кадгод кад мати водећи за ручицу чедо своје, или га на крилу држећи првим звуцима учи; јесил' видео, како дете жељно дочекује прве изговорене речи са усана матере своје; како тежч за њом; како невино подражава свагш покрет материн; — аио си велим све то уочио, онда мораш признати, да нема тога завода, који би то прво материно васнитање, ту материну бригу, ту њену милошту замепути могао. Па запитајмо се: да ли наша деца у збиљи уживају ту морално-интелектуалпу бригу својих родитеља? Бацимо поглед око себе па ћемо се с тугом уверити, да се ова идиличка слика стварно ретко у животу налази. Та и саме наше образованије матере које би могле иматл и знања и времена да се нрвом васпитању деце своје иосвете, нерадо то чине. Тим мање можемо то захтевати од опих матера нашег нижег сталежа, које немају ни знања, ни вештине па ни времена да по иримљеним педагошким начелима руководе прво васпитање деце своје. Отуда ће остати неиспуњено оно еминентно начело иедагогије, да васшггање треба почети од колевке; остаће неисиуњено иа штету не само паше деце, пего и па штегу школског васпитања и иаставе. Све дотле, док школа буде прпмала у себе децу без овог васпитања, или јаспије речено с улице, не ће моћи школа одговорити своме задатку п пуштаће и даље из себе онаку децу, какву не би смела иуштати. Све дотле, док школа буде исгЈуњавала празнину учињену родитељским немаром, заостајаће ова у своме позиву, кад школа мора да надопуни домаће васпитање на уштрб своје задаће, онда је сљедствено, да она мора рамати. Од школе се једнострано захтева да с успехом васпита и наставља, а неће да се увлде узроци и запреке које стоје на нугу школском напретку. Кад тражимо од школе да одговара својој задаћи, старајмо се пре свега око тога, како да надокнадимо децп пред-