Školski list

— 125 —

који ступају у учитељску школу иредходно имају свршити течај средње школе у којој би добили опште образовање. У учитељским школама предају се општи и специјални предмети. На науку вере употребљује се 2—4 часа седмично, причем се цело предавање науке вере ограничава некада само на црквену историју (у Цнриху). У Женевском и Њушатељском кантону се наука вере и не предаје — него се она оставља породици и религијозним друштвима. Она пак лица која имају жељу, да буду катихете, не само да су дужна учити науку вере, него и метод о предавању њеном, с којим су у спези и практична вежбања. У опште се на овај предмет врло слаба пажња обраћа у државним учит. школама, које се тиме и разликују од приватних, у којима се наука вере у довољно великом броју недељних часова предаје. На предавање језика употребљује се 5 —10 недељних часова, при томе се у Француској и талијанској швајцарској на матерњи језик обраћа већа пажња, него у немачкој, где се на природне науке и математику употребљује исти број часова (по некада и више) као и на матерњи језик. С тога се у немачко-швајцарским учитељским школама обраћа већа пажња на предавање страних језика, него у романско-швајцарским. Скоро у свима учитељским школама осим матерњега језика, предаје се још један, а у неким и по два страна, при чему се у немачким и талијанским учит. школама учи Француски, а у Француским немачки језик. Знање два језика иружа васиитаницима могућност, да по свршетку учитељске школе, ако не би нашли службу у својим покрајинама, могу прећи у другу покрајину Швајцарске или и у само иноземство. 'Галијански језик се предаје само у две семинарије и то врло површно; исто се то може рећи и за енглески језик, који се по преимућству предаје у женским учитељским школама. Имамо приметити, да је учење талијанског и енглеског језика необавезно. Такође је необавезан предмет латински језик, који се предаје у циришкој учит. школи, ради оних ученика који су намерни ступити на свеучилиште. У разним учитељским школама на математику употребљавају врло неједнаки број недељних часова, средњи број износи од 3 — 5 Уз. Овај се аредтет сматра као излишан раснош за учитељице, те је и наставни илан математике много краИи у женским учитељским гиколама него у мушким. Само у циришкој учит. школи васпитачице уче у опширнијем обиму елементарну математику (без ниже гоедезије). Иримећујемо, да је у математичке студије убројано рачуноводство и