Školski list
— 91 —
народа. Прво читају вештији ученици, а за њима други и други тако, да до краја чита и онај, који је можда и најгори. Више пута по неки ученик почне учити апостол, разуме се од почетника, али га не доучи. Не може никако гдас да прекр'а, те га први пут не може ни да очита у време. Али сад се упути да и даље пази, како друга деца читају. Носле дужег чекања зада му се опет и тад га научи. Код ових почетника помажу учитељу старији ученици, који су у апостолу много вичнији, јер га из дужег времена слушају, а неки су и по више пуга читали. Нарочито ови старији спремају млађе и почетнике у течном читању апостола. Наставник но томе исто на часу појања испита и онда се прелази на појање истог апостола. И ту старији и искуснији помажу. Па још с каквом вољом. Чисто се где који поноси, што је добио почетника једнога да научи апостол читати. Време у коме ученик научи један апостол неједнако је. Некоме треба недељу дана; некоме две, три, а некоме и четири. Тек нстрајннм настојавањем научи мал' те не сваки. Код старијих иде то много брже. Неки може да чита одма, чим га једаред иређе и види. Некоме треба дан времена, да га више пута пређе; некоји треба и два и три дана, нарочито ако му појање теже иде. Али и ту се наставник испомогне, дочим и таковом бољи и напреднији другови радо покажу. Зарад учења аиостола, деца остају обично после школске наставе — после 11 и после 4 сата. Никад се недозвољава, да ученици уче апостол за време трајања какве год наставе. или за време тихе радње којег разреда. Само га после наставе уче. А учење бива под посредним или непосредним надзором наставниковим, -како кад прилике захту. 7че га пак оним редом, којим ће и читати. То се увечба, па тако увек ос/гане, те нема отимања, које ће пре свршити и кући ићи. Да кажемо и ово још. Обичај је вајкадашњи, да највише новајлије и почетници читају апостол први дан Божића. И тај апостол значио је некад много, а није баш ни данас на мањем гласу. Некад је доносио „дјетонаставнику" сигурну печеницу, а као да и многи данашњи „учитељ" не разбира о њему, јели са педагошке стране оправдано да га почетници читају. Шта више, бивало је некад случајева, да је по неки новајлија читао апостол а није знао ни српски ни славенски читати: дакле читао га је на намет. Но то су случа-