Školski list
— 123 —
долазе чисти, умивени и очешљани ; род је још да учитељ сваког јутра прегледа обућу и одело својих ученика. Добре ће ученике учитељ похвалити, а неваљале и немарне покарати. У школи је још ред кад учитељ наређује, да по један од стармјих ученика пази на чистоћу школске табле и нода, на клупе и мастионице. — Ред је у школи кад је соба чиста непомрљана. Ред је у школи кад учениди усгану и поздраве сваког страног или страну кад у школу ступи, те мирно седе и ћуте док се исти у школи бави. У такој школи, у којој мир и тишнна влада нема ни дошаптанања приликом учитељевог пропитивања. То и јесте лепо и корисно за школу, наставу, за учитеља и ученике. Дошаптавање је једно зло, које ако у школи овлада, чини неред и сметње учигељевим питањима; ако учитељ не уме или није кадар да то зло угуши и искоренн, онда оно служи само на штету свима. Да се шаптачи умире и од дошаптавање одуче, доста је да учитељ ошгро погледа на таког ученика и да му рекне: „Срам те било варалицо! Ти мислиш да те ја не чујем да шапућеш! Хоћеш и ти и он да ме варате! А и ти што говориш ио њсговом шапутању! Стиди се! Туђим перјем хоћеш да се подичиш!" То је велика увреда и срамота за шаптаче. Више им не треба. Поступај тако па ћеш се осиедочити. Ред је у школи кад ученици редовно долазе у школу те код куће једва чекају да куцне час када ће у школу поћи. Ред је у школи кад ученици пред сваким само добро и иохвално и са страхопоштовањем говоре о свом учитељу као највећем после Бога и родитеља добротвору. Ред је у оној школи чији се ученици пристојно нонашају, чији су ученици учтиви, послушни и услужни свагда и свакоме. Ред је у школи кад ученици по нзкаску из школе улицом иду све два и два, те се сваком старијем јављају. Ред је у школи кад ученици код куће сваки задатак понове, и о свачем што су у школи чули и научили говоре својим родитељима. Ред је у оној школи чији ученици за време наставе, кад их учитељ успитује пред ким, пажљиво и разумно одговарају на постављена им питања. Ред је у оној школи, чији се ученици при учитељевим питањима отимају ко ће пре да одговори, то је знак подстрекавања. Ово надтицање у добро уређеној школи није досадно и немило, кад се учсници сасвим мирно седећи у скамији, са два прстића ишту да на питање одговоре. Ред је у школи где учитељ само мигом прозива ученике да говоре и не само једне те једне, него све по мало. Најбољи ученици добијају тежа питања, средњи лакша, а лоши нај-