Školski list

10 —

на доба пре н носле 6 година, а да се не изложммо томе, да услед цеиидлачења у погрешку не паднемо. Истина, доказано је, да мозак детета тек у 6 — 7. години добије сталап облик, али то још не значи, да се н. пр. самосвест (која се појављује између 2. и 3. године) детета до 6. године другачије има схватити, но код одраслијега ; да се асоцијација и аперценција пресгава друкчије извршује код детета од 4 — 5 — 6 година, но код деце од 7—8 година итд. Нрема чему што зна о самосвести, аперцепцији... будућа учитељица осн. школе, ваља да зна и будућа забавиља, јер поред тога што и једна н друга ради иа садашњости, мора имати пред очима будућност. Када забавиља свесно утиче на правилан развитак оних душевних способностп, које се опажају на детету у добу до 6. године ; то она мора на уму имати и дотле још не развијене способности, а које се развијају на основу и помоћу већ рпзвијених душевних сп(»собности т. ј. мора у сваком повереном јој малоч детету гледати будућега човека. Код кога се у раиом детињству учвршћује нека страст, она ће у толико снажније делати у одраслије доба... а страстан човек тешко ће се одржатн на висини нравствености. Са ово неколико речи хтедосмо нагласити, да није довољно, да будућа забавиља изучава само психологију детета до 6. године, но треба да се с овом науком упозна у опширности, какова се с правом може захтевати од наставнмка на основној школи. Јер и ако се не може говорити о моралном карактеру код дотета од 5—6 година, пошто се исти оснива и развија на осталим душевним способностима, али од којих се неке појављују и код детета у раној младости (пре 6. године): то ипак безусловно потребно је, да забавиља буде на чисто, шта је то морални карактер и шта су услови његова развитка. Но о моралном карактеру не може бити говора ни код деце, која похађају основну, в. девојачку школу, па богме у почетку ни код ученика учит. школа, и ипак никоме не пада на ум, да из тога извађа закључак, да наставници ових завода не морају знати психологију човека, рачунајући са двоструком задаћом ове науке Ако је погрешка, што се насгавницима одраслије деце не даје прилика, да се упознају са психологијом детета до 6. године, то се у већој мери може замерити, ако се забавиље не упознају са психологијом човека. Према садашњем стању ствари наставници осн. школа упознају се са психологијом деце у добу од 6 —12. године, односно са психологијом човека и у осталим старијим перијо-