Školski list

— 17 —

2

школска власт примети претовареност у ком разреду одмах отвара наралелан разред. У школским здањима особито у новијим су школске дворане 1 1 п). дугачке, 7. 20 ш. широке и 4 ш. високе и у свакој дворани има места за 72 ученика. Унутрашње уређење школа је за углед. Бар у новијим здањима опажамо врло практичне новотарије, које особито здравсгвеним захтевима потпуно одговарају. Описаћемо само једну од новијих школа у Минхену, на коју је потрошено 325.009 Фор. на зидање и друге потребе за уређење и која има 30 школских дворана. Улази су одељени за мушку и за женску децу, који иду кроз степеник. Дуж целе зграде воде два широка ходника, који из степеника кроз засебне прозоре светлост добијзЈу. Већина шк. дворана је смешгсна с уличне стране. При земљи има 6 дворана, 1 дворана за гимнастику, стан домарев, кухиња за кување чорбе и соба за раздавање чорбе. Дворана за гимнасгику и степеник имају засебан излазак у дворнште У првом сирату има 8 дворана, опет 1 дворана за гимнастику, тамо је писарница за учит. управитеља. У другом и трећем спрату има по 8 школ. дворана, ту су дворане за наставничко особље и за књижницу. У подруму је смештено купатило са 28 када. Свака школска и друге дворане имају електричан часовник, који стоји у свези са часовником што је у тороњу на школ. згради. Школске дворане су видне и простране. Учитељев сто стоји на узвишеном постољу, ту стоји и шк. табла. На једној страни су црвене повуке, а друга је са свим чиста која се употребљава при цртању. У женским разредима налазе се засебне табле, које се употребљавају при предавању женског ручног рада. Скамије су удешене за по два ученика. Поге у скамија су од гвожђа, да се не би могле лако покретати. Иза скамија у зиду налазе се орманови за дечја одела, који су снабдевени покретним вратима, овде остављају ученици горње одело. Први орман је учитељев. Поред врата налазе се од гвожђа зготовљене успреме, где се остављају кишобрани. Још се налазе у дворани справа за грејање и ветрење, која је управо једна и иста само шго је разлика у руковању њоме. Њом рукује ложач по прописаном упутству. Учитељ се не мора бринути, као што код нас бива, да ли је пећ довољно уложена и да ли је добро затворена и др. Он у својој школи ради без бриге, топлоте је толико, колико по здравственом пропису треба да буде. У зиду од школске дворане поред врата налази се једна рупа, која је из ходника стаклетом затворена, а унутри у рупи се налази топломер. ЈГожач не мора улазити у дворану да види колика је топлота, он из ходника види на топломеру колика је топлота, те према томе удешава пећ. И при цртању примећује се у школама напредак. Код нас морају ученици при цртању у тескобним и врло незгодним сками-