Školski list
— 67 —
4. Опште и стручно образовање. Основне и средње школе дају оаште образовање , које се тако зове: 1. због свестраности у погледу на развитак духовних и физичких сила , међу којима се одржава нека равнотежа; 2. због разноличности иредмета , јер се уче све важније науке и вештине, па на тај се начин млади људи изједначавају и један другом приближавају; 3. због многостручности интереса , јер су ту обухваћени сви васпитни интереси, нарочито духовни; 4. због оиштности васаитне наставе, пошто у заводима за опште образовање код свих народа владају у главном исти задаци и начела, и употребљавају се исти начини и средства, јер су васпитне потребе, нарочито на два нижа ступња свуда једнаке, и човечијн јо духовни развитак код свих људп у главном једнак. Опште образовање траје обично до младићскога доба. Оно је потребно због разноликости и многостручности људских иотреба, које сваки човек по могућности треба сам да подмири, и због учествовања у друштвеној заједници, где владају разноврсни интереси, које сваки човек треба колико толико да познаје. Стручно образовање долази, по правилу, иосле општега образовања, које полаже темељ и за разне стручне послове. Знање и радње људске тако су се разгнали и усавршили, да један човек не може све да савлада и све сам да ради, него сваки бира, себи ону струку, за коју има највише наклоности и саособности, те се за њу спрема у школи, у радионици, у дућану, у Фабрици, у канцеларији итд. Настава, која томе помаже зове се стручна настава; која се дели на нижу и вишу. Тако има школа за све струке занимања: земљорадничке или ратарске, занатлијске, трговачке, војничке, наставничке, богословске, лекарске, уметничке, штампарске, бродарске итд. У нижим стручним школама дају се арактична уиутства, а у вишим дају се научне основе , за техничке радово и научна спрема за уметничке радове. Стручно образовање основано је на начелу иоделе рада. По том начелу људи су упућени један на другога, на узајамност у погледу подмиривања разних потреба телесних и духовних. 5. Материјално и Формално образовање. Материјално образовање било би оно, где се полаже већа важност на материју онога што се учи, т. ј. на садржину појмова и мисли, на стварна знања, на чињенице и догађаје, на суштину