Školski list
I ф . 50 новчпћа, а за Србију 4 динара. Учитељи са малом платом, као и богослови и ариправншци, добијају лист у иола цене. Дописи и предплата шаљу се : Уредништву „Школсног Листа" у Сомбор.
Бр. 8. У Сомбору за Аогуст 1897. Год. XXIX.
КО СПРЕЧАБА ДЕЧ8ЈЕ ШКОЛСКО ВДСПИША&Е И НАСТАБЉАЕЕ. Човек живи у друштву. т 1им се роди друштво га прима за своје крило, пружа му прву негу, брине се за његов телесни и душевни развитак, васпитава га и наставља, изводи га на самосталан пут живота и пушта га „у свет", да опет у друштву заједнички поради на опћем унапређењу човечанства. Под именом друштва у ширем смислу разумевамо васколики род човечански, а у ужем смислу разумевамо породицу, ту колевку читавог рода људског. Човек од рођења свога па све до своје смрти живо посматра појаве, које се око њега збивају и врло се брзо навикава како на добро тако и на зло своје околинв, па некако по неком инсгинкту и подражава околину, у којој се више времена забавља; отуда је изведена и народна изрека: „с ким си, онаки си". Према овоме новорођени умно и телесно неразвијен и немоћан човек постаје временом умом и телом онако развијен човек, какви беху они чланови околине му, којн су примерима највише утецали на човечји развитак. Како је сваком човеку најближа околина и прво друштво, породица, која га прима у своја наручја, и највише непосредно утиче на телесни и душевни развитак човечији, то од породице највише и зависи какав ће се човек развити из у сваком погледу немоћног новорођенчета. Чим се човек роди потребна му је нега, да се може телесно правилно развијати, а са телесним развитком подстичу се и дремљива чула за своју радњу, делање мозга почиње се будити, а тим и „свест и осећаји као и воља почињу се развијати, као први основи целог умног живота". Да се то пак у новорођенчету све пробуди нужна је помоћ, помоћ разумног и зрелог човека, који ће потпомагати телесни и душевни развитак детињ; та помоћ је васпитање. Човеку је потребно васпитање одмах од дана његова рођења; Пре него што човек проговори, пре него