Školski list
_ 74
гласови гласореда нпр. С дур и п дур, који су обиму дечијег гласа примерени, означе се бројевима: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8. Темељни г Iас сваког гласореда означи се бројем /. У гласореду С дур означи сс с са /, и с! са 2 итд.; у гласореду п означи се (I са / и е са 2 итд. Темељни глас отпева учитељ коректно сам, или га одсвира, а деца певају у почетку сва вежбања гласом а, и доцније могу и са самогласницима. Да може учитељ очигледно показати гласоред и заједно разне гласове, мора на табли нацртати одвисне лестве са осам пречага; простор између седме и осме мора бити са половином мањи, него код осталих, да се тако полугласови очигледно истакну. Виша пречага значи виши, а нижа нижи глас. Поред с такког поступања, могу ђаци певати дур и мол гла^ сореде у разним такстовима и разном брзином. Сваки глас нека се издржи на 1, 2, 3, 4 ударца, или на а један ударац нека се отпева више гласова; оваким начином могу ђаци и разне размаке (интервале) пе® вати, како кад учитељ на коју пречагу или број лествице показује. Оваким начином увежбам с ђацима свс интервале, најпре оне најближе, после удаљене, затим саставим из бројева један поред другог напид саних разна вежбања слуха и гласа, а најпосле написаћу 6ј ојевним системом и мелодију песме. Из с очигледног начина наставе у певању, навађам неколико примера: I. Секунде: 111; 112211; 12 121. с13>3< &3-3.3/3/& 213.3.213; Знак —- значи дуже трајање, а • значи краће трајање. Ови се знаци стављају изнад нота. II. Терце: 1223321; 123—321; 12321; 12313; 32131; 13231; 32321; 32121; 3212321; 31231; 3121321; 33221131; 1323121; 12331; 1133231321231. III. Кварте: 1234-4321; 1234141; 123234—432321; 12,13,14 —14,12,1; 112; 223: 334; 432; 321; 1234; 1431231; 44312342121; 143441431414. Сличним начином састављају се и други интервали и стварају се нове и нове комбинације. Из горе наведеног примера видимо, да већи бројеви значе више гласове, а мањи бројеви ниже гласове. Да после од одвисних лестава и тиме