Srpski književni glasnik

НАЧЕЛО Солил—АРНОСТИ. 607

жоа, као хигијена, превентивна медецина према обичној терапетици која лечи већ појављене болести“.

Као и сва радикална странка, доктрине солидарности носе карактер прелазности и посредовања. Као мали сопсетвеници који чине њен кадар, радикална странка није задовољна. стањем ствари и тражи реформе, али у оквиру својих сталешких интереса и предрасуда. За прелазне епохе као што је наша, када једно друштво умире а друго се у боловима п трзавицама рађа, радикална доктрина солидарности има свога значаја п може да игра врло корисну улогу, али она никада није и не може бити оно што мисли Леон Буржоа: научно и морално решење друштвенога питања, последња реч друштвених борби, дефинитиван израз новога друштва коме идемо на сусрет.

Но како било ла било, учињена је добра ствар што је та идеја пуштена код нас у саобраћај, и ништа није за одбацивање данас када преживљујемо гладне године интелектуалне. Нарочито је добро што долази од млађих људи који изгледа да су сити речи и којима више понос не допушта водити политику без начела. Добро је било да млађи подсете своје заморене, залутале и немарне старије да радикализам садржи у себи начело солидарности, и да је он теоријски поборник друштвених рефорама. Потребно је да се васкрену те просте истине у доба глупих и лажљивих илузија о „пет дана орања“, нечовечних фраза о „Србији, рају сиромашнога човека“, Србији тако страховито заосталој и осиромашелој, где једна петина њених слободних грађана нема ни грло стоке, ни стопу земље, п где половина становништва мора да надничи да би се лебом исхранила,

Социјални програми су смисао опстанка политичких странака, и друштвено питање, и код нас као и свуда, јавља се у свој својој озбиљности и сложености, готово да прогута не само странке но и нараштаје који нису у стању да му даду решење.

JoBAH CKEPIITR.