Srpski sion

СРПСКИ сион НЕДВЉНИ ЛИСТ ЗА ЦРКВЕНО-ПРОСВЕТНЕ И АВТОНОМНЕ НОТРЕБЕ СРПСКЕ ПРЛВОСЛАБНЕ МИТРОПОЛИЈЕ КЛРЛОВЛЧКЕ.

СА БЛАГОСЛОВОМ СВЕТОГ СИНОДА.

В ласник : СРПСКИ ПАТРИЈАРХ ГЕОРГИЈЕ. - У редник : САВА ПЕТРОВИЋ.

Број 26.

У НОБОМ САДУ 1. ЈУЛА 1891.

ПРЕД ИКОНОМ КРШТЕБЛ ХРИСТОВОГ,

или ЦРТИЦЈ1 ИЗ ИКОНОГРЛФИЈЕ. написао прота Јован Вучковић, проФесор богословије. (Наставак.)

Год. I.

< ;

-^.Јзаква ће дакле бити садржина иконе Христовог , другим ријечи§^(|) ма: шта има мјеста на тој икони? % Крштење Христово је исторички доI гађај. Историја мора дати и садржину за представу истога на слици. Историја пак овога догађаја забиљежена је у је ванђељу. Оно казује, да се крстио Христос у Јордану, да га је крстио Јован. Околности, које су пратиле крштење, биле су: иојава св. Духа у виду голубињем и глас Ђога Оца с небеса. 17 ј Ово су еле менти за састав иконе крштеља Христовог. Сами иак акт крштења како ће се насликатиЧ Како је Јован крстио, то није тачно забиљежено у иеторији. Слнкар би дакле могао у овоме имати одријешене руке ! Није тако. И ако јеванђеоска историја не казује потанко начин крштења Јовановог, она ипак говори о њему таквим ријечима и изразима, који сведоче за иогружење. Има још и других околности, праобраза и слика тајанствених, које указују на крштење погружењем у воду. Осим тога, и учење црквено захтијева то. Крштење Христово је, по ријечима св. ") Марко, I. 9.-12.

Јована Златоустог, отварање врата новозавјетном крштењу. Као такво, оно је и слика нашега крштења. А наше крштење, у правилу, обавља се погружењем. Ради тога одношаја, стара црква радо је обављала на дан св. богојављења крштење својих катихумена, а то је био и један од узрока да се установи богојављенско водоосвећење Па због те свезе крштења Христовог са новозавјетним крштењем, мора црква захтијевати, да се на икони крштења Христовог узме у обзир и њезино учење о крштењу. Но вјештина изјављује, да није у стању иредставити акт иогружења , у облику вјештачки и естетички лијепом. Добро, што се не може, не може се. Али прву ријеч сада опет има црква. Она мора казати, шта ће се учинити, кад се погружење не може извести. Можда она хоће иолијевање. Никако. Ми смо већ чули. како она мисли о полијевању. С друге стране ни вјештина нема баш толико разлога, да се отима за полијевање. Мени се чини, да би са естетичковјегитачке стране било све једно, или се сликало полијевање или погружење. И у једном и у другом случају остаје тијело