Srpski sion

ПОВОДОШ ЗМОНСЖ ОСНОВЕ 0 ГРЛЂЛНСКОМ БРАКУ.

Ш Г===== Н1 ако је хрииЉанство признато и проглашено као државна религија у грчко1 римском царству још за Еонстантина Беликог, тиме црква Христова није још задобила потпуно признаље и респектовање државне власти целокупноме своме учењу. Доказ томе је одношај и расположај државне власти према црквеноме, хрпшћанском браку, до тог доба, као сасвим бесправном акту. Све до цара Јустинијана и његовог односног закона, изданог у нрвој половини У1. века, пос.тојао је у грчко-римској империји грађански брак као једино правоваљан. Постојао је уз њега и црквени брак, али без икаквих графанских носледица, те се пред грађанским судом сматрао, као да и не ностоји. Узрок томе морамо тражити у ласцивном схваћању брачне везе и тешком растајању тадањег друштва са онако широком слободом

самовоље мужа и нространим задовољавањем. разних страсти, — па и у пониженом још положају женскиња. Хришћанство у борби својој са обичајима, наклоностима и страстима с једне, а с друге страпе у борби са разним појмовима тадањег друштва, који се још задржаше у наследству од многобоштва и поганства, — морало се борити и за признање брака црквеног, као тајне хришћанске, доказујући, да је браку значај етичан, да му је основа морална, да му је цељ наравствена; да је веза духовна, и да му суштина припада јтрисдикцији цркве, а не државе, јер је брак, као веза, основан самим Богом, а прокламован у хришћанству као тајна „новог завета", основана и освештана самим Основатељем цркве — Исусом Христом. Еао што је хришћанство морало свакој својој истини крчити пута ностенено и борбом, | а пгго је сасвим појмљиво с обзиром на зада-

НЕДЕЉНИ ЛИСТ 31 ЦРКВЕНО - ИРОСВВТНЕ И АВТОНОШНЕ ПОТРВБЕ СРПСКЕ ПРАВОСЈ1АВНЕ МИТРОПОЈ1ИЈЕ КАРЈ10ВАЧКЕ. • " СА ВЛАГОСЛОВОМ СВЕТОГ СИНОДА. власник: • угедници: Њ. Светоет Српеки Патријарх Георгије. Јереј Јован Јеремић и Сава Петровић. У Новом Саду у недељу 16. јануара 1894.