Srpski sion

0 ^СКИС % Год. X. - Бр °''. 2Вж НЕДЕЉНИ ЛИСТ ЗА ЦРКВЕНО-ПРОСВЕТНЕ И АВТОНОМНЕ ПОТРЕБЕ СРПСКЕ ПРЛВОСЛЛВНЕ ШИТРОПОЛИЈЕ КЛРЛОВАЧКЕ. СА БЛАГОСЛОВОМ СВЕТОГ СИНОДА. ВЛАСНИК: — ' УРЕДНИК: Њ. Светост Српски Патријарх Георгије. Протопрезвитер Јован ЈеремиЋ. У Ср. Карловцима у недељу 9. јула 1900.

Поглед на ваепитање данашњега доба. Да данашњи век веома нанредује у умЈОм развитку, то иорећи нико не може. Опште образоваље да све већи терен захвата и то сваки увидити мора. Но да ли је тај огромни напредак по развитак заједнице уједно и етично напредан, на то нека нам одговара опште врење међу евима народима, све већи број ужасних злочина, назадовољство неко на све стране и свакодневни тужни догађаји, где овога упроиашћује други а њега пак трећи, или сам уиропашћени. Етички напредак људства као да није у нропорцији са умним развићем; му изгледа, као да смо иа раскршћу борбе старих и нових идејала. Човек човеку постаде — тако рећи — неиријатељ, а све због тога, што је окорео у материјализму свога „ја". Па куда води тај еудемонизам?! — Води развитку своме, идејално општем бићу и растроју сваке уже заједнице. Ооциологисте ће за цело рећи, па то и јесте природни ток развића човечанства; 1 али је та 1 Еп§1з: ХЈшшуекииз (1ег ^шепзсћаИ

поставка пеоснована. Јер као што оншти иојам конкретпо иостојати не може, тако пи оншти човек, без уже заједнице као основе наиретка, опстојати није у стању. Само развићем индивидуалних својстава стиче ои способност да је у стању делати било у каквом самосвесном и с цељу одређеном раду. Апстрахујући, дакле, дотичну тврдњу социологиста као психолошку немогућност, шта је узрок данашњем лабилном стању друштва? — Узрок је окорели материјализам и иостулат овога: борба за одржане еигзистенције, те по том заплет економских нам прилика и из свега тога следујући егоизам, без икакве етичне увиђавности. Борбе за егзистенцију — у суштини својој било је и биће је свагда. Шго је пак данашњим даном врло силно осећамо, узрок је томе прелазио стање економских ирилика. Но њу би здрав друштвени развитак без икаквих трзавица, еволуционо решио, али остали наведени узроци јесу оно — што нам помућују ток развитка. Нзихова је последица ова данашња абнормалност и застој у етичном — те по томе и