Srpski tehnički list — dodatak
||-
Стр. 40.
тим гвожђем међу собом спојена нитнама у виду једне решетке. И за појасеве могу се узети разнокраки угаоници чији дужи краци долазе у поље. Растојање ових решеткастих гвоздених лучних носача износи 0,80 до 1,50 метра. Ради поделе терета, и да се спречи повијање у страну за време монтаже служе попречни рамови од ваљаног гвожђа (сл. 186.) или решетка. Напослетку и овде се могу употребити подеона округла гвожђа (шипке.) Спајање решеткастих гвоздених делова врши се најчешће нитовањем, али се ипак ови делови могу на лицу места и зашрафити ради уштеде на времену и транспортним трошковима. Често се ради већег укрућења у близини ослонца и темена занитују и ламеле а шта више решеткастим луцима даје се да овим местима пресека и пун дувар. Размера мешавине бетона је 1:2:4 а квадера за зглобове 1:2:2 —
Једна проста арматура из ваљаних профила види се из сл. 176. Овде су употребљени ! профили у одстојању око 1,0мет. Попречна је веза извршена са шипкама од округлог гвожђа. На ослонцима се сви Т носачи ослањају на угаона гвожђа. На темену свода они су одвојенн једном фугом и са хоризонталним иве ртикалним подвезицама међу собом повезане.
У сл. 254 ослањају се лучни носачи на један носач Ј профила. Спој гвожђа извршен је са угаоним подвезицама и да би се на лицу места избегло нитовање, оне су утврђене са чеповима.
Мостовска консгрукција у сл.178и 179 има чист отвор од,10мет. Арматура свода из сложенога лука састављена је из ј профила Ме 18 у међусобном одстојању од 1,0 м. На ослонцима се ова профилисана гвожђа ослањају о један [- М. Р. 24') положен управно на прве и који је са истоветним профилом на другом лежишту спојен са ЕМ. Р. 14 који је положен испод постеље речнога дна. У темену су лучни носачи спојени међусобно са једним косо положеним [7 М. Р. 10. И овде се поједина
профилисана гвожђа спајају међу собом шрафовима,
да би се уштедили трошкови око нитовања.
Размера мешавине бетона: За средњи део и постељу дна 1:7; за теме 1:8 и за ослоначке стубове 1:9. —
Сл. 180. до 188. представљају један жељезнички мост од 10,14 м. чистога отпора са укупном ширином од 9,0мет. У обалном стубу укотвљени појасни угаоници не служе само да примају истежуће и смичуће силе у бетону, него су у стању да приме на себе и један део оптерећења. Јачина у темену 39 см. а на ослонцима 84 см. Лучни носачи леже у одстојању од 76см. и у попречном правцу
1 [2 М. Р. 24 означава – или Т нормални профил а број дотичну висину овде 24см. — Ово ћемо означење и даље задржавати. „СРПСКИ ТЕХНИЧКИ Лис“
Год. ХХ
нису међу собом спојени. Чеони су зидови такође од армираног бетона. Из обзира на утицај температуре предвиђене су, како изнад ослонаца тако и изнад преломних пресека, отворене фуге за истезање. Мешавина бетона је за свод:2:4 а за ослоначке стубове 1:35,:7. —
На исти је начин саграђен и један друмски мост са 3 отвора по 33,53 м. распона и 4,88 м. стреле. Укупна ширина је 22 мет. Решткасти носачи леже у одстојању од 89. см.
Најсмелији до сада извршени бетонски армирани мост саграђен је 1892 год. са 42 мет. распона и 2,65 м. високом стрелом, дакле однос између стреле и распона је '/ 6 — Ширина моста је 9,00 м. Свод је израђен као лук са три зглоба. Дебљине су: на темену 60 см; наослонцима 70см.а у средини половине распона 80 см. Решеткасти носачи састављени из угаоних и пљоснатих гвожђа, од топљеног гвожђа, леже у одстојању 1,00 мет. и у свакој половини свода спојени су са решеткастим попречним носачима. Мешавина бетона употребљена је: за свод у размери 1:2:4. Разуме се, да су усљед великог хоризонталног потиска димензије обалног стуба од набијеног бетона врло велике. Само дужина једног стуба износи 14,00 мет.
У сл. 184 до 185 представљена је једна конструкција Мелановог моста без зглобова од 30. м. распона, 5,50 м. ширине и 7,5м. висине стреле. Преко моста прелази електрична друмска железница у кривини од 75. мет. пречника. Пет гвоздених решеткастих носача у облику кружног лука постављени су у одстојању 1,25 м. а спојени су са 9. гвоздених попречних носача међу собом. Јачина свода у темену је 70 см. а на ослонцима 1,00 мет. Услед малих сводова.за смањивање терета (Епаз позоемуб|бе) јачина у темену износи до 0,50м. тако да унутарња површина свода чини утисак као ребраста сандучаста таваница. Горњи и доњи појасеви превучени су са слојем бетона од 2,50см. На ослонцима се појасеви нарочито продужују а горњем појасу додат је као појачање још један нови појас (види сл. 85.) и све је чврсто узидано.
При стастичком прорачуну узето је, да гвоздени луци арматуре требају при грађењу да послуже као скеле за свод и због тога су њихове димензије тако одређене, као да они морају сами да носе цео свод. Грађење моста је по томе продужено тек онда, када се бетон за свод био довољно стврднуо, да би цело оптерећење (сопствени и прелазни терет) могао на себе примити. За овај је случај извршен поновни статистички прорачун са 06зиром на најнеповољније оптерећење.
Сл. 186 представља један решеткасти носач спојен са једним попречним утврђењем које је састављено из [О нормалног профила. За веће висине