Srpski tehnički list

СТРАНА 128.

Посматрајмо случај оптерећења у сл. 1да, видећемо одмах у напред, да је лева страна мање оптерећена, с тога морамо покретати и систем сила на дево као у

положају сл. 125. Ако у овом случају заменимо вредности у горњу неједначину, добијамо да је :

Па ка 5 О а или 6 10,

сл

. у

из чега видимо, да је лева страна п у ОВОМ поЛожају сила мања, што значи да би постигли најнепово љније

О о _Е. је је“ |е 45 | = 1 1 г км у 14

Ол. 125

оптерећење носача, то морамо дати систем сила, још једнако на лево покретати, и ако то учинимо и доведемо дати систем сила у положај као у сл. 122 па онда заменимо вредности, добићемо да је :

пива 4 "1 О Ер о таи О == 0

што значи: да најнеповољније оптерећење носача датим системом сила, за узети случај наступа онда, кад

Са. 126

дати систем сила буде у положају таквом, да прве три силе датога система 1 Пи ПГ леже на делу носача ЂЕ а остале три силе на делу ВЕ.

Пошто смо на овај начин одредили најнеповољније оптерећење носача у свима досадањим случајевима, онда, нам је врло лако одредити и максималан уплив, кога то најнеповољније оптерећење производи; треба само у садањим положајима појединих сила датога система, сумирати ординате пнелуенц линије, ако је потребно и редуковати их, п пренети их на месту прве дејствујуће силе, тако пренесена ордината читана у размернику сила, даје нам максималан уплив датога система покретних сида на носач.

су Одређивање најнеповољнијег оптерећења, па дакле и максималног уплива, покретних а паралелних сила, за случај кад је инфлуенц линија један полигон.

Према досадањем следећи израз У=Е, УЉЕ у, + 5 Ву ул > · ::) преставља нам ведичину уплива датога система паралелних сила на носач, где су ЋЕ, ћ, о а,

7171

дедимичне резултанте оних од сила датог система, које дејствују на делове носача у границама појединих страна,

ТБОРИЈА ИНФЛУЕНЦ-ЛИНИЈА

БРОЈ 8. П 9.

подигона инфдуенц линије, а где су у, У,, У,,л“ оДТО-

варајуће ординате инедуенц линије у местима поменутих резултаната.

У овом случају, већ нисмо у стању одмах у напред као до сада одредити најнеповољније оптерећење па дакле и максималан уплив, образујући разлику У —У, већ смо приморани, да се послужимо општим правилом конструјисања линије сума и тек тада одредити максималав уплив.

Ми смо из раније видели, да је величина уплива далога система сила осим осталога, проморционална још и величини покрета датога система сила ~; даље видели смо такође п то, да линија сума остаје права све дотле, док поједине силе датога система, не дођу до прелома пнелуенц лилије, као и то, да на преломима инедуенц линије, пмамо и преломе линија сума. Осим овога видели смо и то, да ће максималан уплив наступити тада, ако једна од датота система сила, лежи на једноме од виших, оштрих прелома инелуенц линије. Најзад смо раније видеди и начин постајања линија сума,

При свему овоме, ми ћемо се у овом случају 32 одређивање максималног уплива, морати послужити конструјисањем линија сума; дакле покретаћемо дати спстем сила с десна на лево, сабирајући ординате инфлуенц линије, у узастопним местима свију дејствујућих сила датога система, и пренашајући исте у узастопним местима с лева прво дејствујуће силе, добијаћемо извесан сљед тачака, којн састављене дају нам линију сума, из које смо у стању да одредимо максималан уплив датога система сила, знајући уједно и положај датога система сила, за који најнеповољније оптерећење носача наступа.

Знајући у напред, да за најнеповољније оптерећење носача, треба једна од већих сида датога система, да лежи на једноме од виших оштрих прелома инФлуенц линије, то у пракси, нећемо никад конструјисати цео сљед тачака линије сума, већ нам је довољно да нађемо само три до четири тачке, из којих одмах закљ)чујемо, који нам положај датога система сила, проузрокује максималан уплив, знајући уједно из највеће ординате линије сума, и саму величину максималног

уплива,

Теорију инфлуенд линија, први је поставио проФесор Винклер у Берлину, по она налази дакле примене при графиском прорачунавању гвоздених мостова.

Надајући се, да ће ова теорија као нова у нашој техничкој књижевности, пнтересовати наше техничаре у опште, то ћемо се потрудити да једним бројним примером укратко покажемо и практичну употребу њену одакле ће се увидити важност ове теорије п примена њена.

ју. Пример.

Графиско прорачунавање максималног напрезања, појединих делова лучнога носача са три зглавка , 32 друмски мост, распона 95 т димензија као у слици на листу ХХЛХ., помоћу методе инолуенц линија, кад је носач оптерећен следећим системом сила: (види слику на страни 129.).

Према показаној методи, 82 изналажење максималног напрезања, треба најпре конструјисати пнелуенц линију за извесну силу. Пошто нам се сила 1==8 тони понавља, то ћемо у овом случају конструјисати инолуенц линију за силу 1==8 тони, дакле замишљамо, да се сила [ узастопно преко носача креће, почев с леве стране од тачке 1, па на десно до краја носача, п у