Srpski tehnički list
ОТРАНА 146
који се само под панамским поднебијем онако страшно развијати могу.
Старини Лесепсу могу његови савременици с правом замерити, што за времена још није могао да увиди, да се са данас на расположењу
0 ОТПОРИМА, ВУЧНОЈ СНАЗИ И БРЗИНИ ВОЗОВА 7
БРОЈ 6
стојећим му средствима у Панами, никад успети није могло — и то је све..
За потомство пак, име ће његово остати славно све дотле, док се год. историја буде писала.
—— > офа---————
О ОТЛОРИЛА, ВУЧНОЈ СНАЗИ ИМ БРЗИНИ ВОЗОВА
од
108. СТАНКОВИЋА,
ПНЖИЊЕРА.
—~—
Пре но што пређемо на саму ствар да проговоримо коју у ошните. Нека нам је дат један цилиндар А, В; нека се у њему креће клип К, под притиском паре, која кроз канал а у цилиндар улази. Означимо напон паре са р, а унутрашњи пресек цилиндров или површину клипа, са КЕ; онда ће притисак кога пара на клип производи бити: Кр. Ако означимо са 8, пређени пут, онда је величина рада кога је пара дејствујући на клип произвела — ако га са А означимо :
АЕ На Раоа
Ако означимо са УУ, величину свију отпора редуцираних на клип и који дејству паре равнотежу одржавају а са В, негативни рад тих отпора, онда ће бити:
В == УУ 8, Ова два рада механична морају бити равна.
А-== Кра == У 8, или
Корави МЕ.
Из овога видимо, да је за равномерно кретање клипа, притисак кога пара на клип пропроизводи раван отпору.
Из једначине 1, видимо да је рад сразмеран притиску паре пређену путу, на који је пара дејствовала.
Ако означимо запремину коју је клип на дужини пута 5 прешао са У = Е з, онда се једначина !, може написати и у овом облику:
АИ а кана
У означава у исто доба и запремину паре, која
за време кретања клипа у цилиндар ушла. (Означимо са (, тежину паре која је у ци-
линдар ушла а са у, специфичку тежину, т. ].
тежину једног кубног метра паре од напона р онда је:
а = :
Према томе горњи израз под можемо и овако написати:
РА
Из једначине под 2, видимо да је механички рад сразмеран запремини паре од датог притиска, а из једначине под- 3, још и то да је рад сразмеран и тежини паре која је тај рад произвела. Из овог можемо закључити, да је при датом притиску и рад неке машине већи ако је иста при раду утрошила већу запремину или тежину паре: следствено ако хоћемо да нам машина јачи рад произведе морамо утрошити и већу количину паре односно воде, дакле више воде у котао унети. Но у том случају котао ће на јединицу загревне површине испарити већу количину воде, котао ће радити са јачим напрезањем. Претварање воде у пару бива помоћу топлоте, која се развија сагоревањем угља на на огњишту; према томе за јаче развијање паре у котлу мора се и више горива сагорети.
У почетку смо видели: да је рад неке машине за дати притисак сразмеран пређену путу, на који је пара пуним напоном дејствовала; даље смо видели да је тај рад сразмеран запремини утрошене паре а у опште узевши, сразмеран количини утрошеног горива, које је за за произвођене те паре потребно било.
Рад једне машине зависи дакле од произведене паре у котлу односно од количине сагорелог горива на огњишту, но са произвођењем