Srpski tehnički list

СТРАНА · 104

УПОРЕДНА СТУДИЈА

БРОЈ 5

ницу од 0.027 ", да се не би ослабиле подве- |јању, но кад је завојник образован помоћу

зице, и да се не би сметало пролазу венаца точковихХ.

Напрезања у завртњима не смеју прећи границе еластичности. У рачуну се претпоставља, да само један завртањ савлађује сва, дејства на истезање и ако их је четири у истој цељи. Ово ов чини из разлога, што често, нису једнако затегнути поједини завртњи, и тада њихова улога, није ништа друго до допуна ради веће сигурности. Изгледа, у осталом, да сви завртњи имају Димензије и сувише довољне, да даду отпора напрезању коме су изложени, да. осигурају крутост и подударање код везе.

Ове димензије као и рупе у шини и подвезицама, рачунају се тако, да има простора у хоризонталном правцу због дилатације, а у вертикалном због савијања и неправилности у полагању колосека.

Да би се спречило одвијања завртњева, узима се што мања висина хода са дубљим завојником, а додају се још и прстенови за бољу сигурност.

Прстенови за завртње. — У пракси се показало да су најбољи Огоуег-ови прстенови. Имају облик прстена, од топљеног су челика и изведени у Форму спирале (сл. 8 и 16) а у тој јачини да је нужно 2000 кгр. да би се спљоштио. Кад је намештен, а заворањ јако затегнут, усљед еластичности, тежи да нагне заворањ и да га на неки начин припије уз завојник, те тиме спречава одвијање. Шта више, у случају малих неравнина у додирним површинама, овај прстен, отклања покретања заворња, која се дешавају код обичног.

Јексери. — Вертикалне силе, којима је шина изложена, теже, усљед савијања у пролазу воза, да подигну везу, и да на тај начин одвоје шину од свог ослонца; затим да разлабаве и деформишу колосек. Хоризонталне силе, са своје стране, теже, да преврну шину око спољне ивице ножичине; и да, усљед њих, шина клизи попречно према колосеку а по дужини прага.

Нужно је, дакле, енергично стати на пут подужном и попречном кретању шине, да би се избегло рушење дрвета и отварање колосека, а добио сталан и чврст контакт шине са прагом.

Код Француских друштава мали је број разних типова за јексере, што се тиче распореда,

и димензија главе, трупа и завојника, и сви пот-

пуно одговарају стабилности у односу на избијање и попречна дејства.

Несиметрична диспозиција, у опште употребљена за завојник, даје већег отпора, изби-

равнокрака троугла.

Строго је забрањено укивање јексера ударом. А овосе контролише тиме, што је на глави јексеровој израђено у рељефу једно слово (сл. 5, 6, 18 и 14), које би издало несавесног радника, ако је ударом наместио јексер.

Друштва: Р. 1. М. и орлеанско, чинили су опите са јексерима од меког челика и испали су на опште задовољство. Прво броји сада на 32 милиона ових јексера и продужује да их употребљује на свима својим колосецима. Друго је у тој мери задовољно резултатима, да чини при-. преме за измену свију досадањих гвоздених.

Друштва: источно и западно праве опите, а северно употребљује још јексере од галзанисаног гвожђа. Ну од неког фбе времена и ово друштво бави овим питањем. 1 |

Подлоге.од,уваљане длаке. — Да би вожња била мекша, друштво северних жељезница, употребљује под шином а на сваком прагу ове подлоге, те тиме постиже еластичност у колосеку. Подлоге су од 0.005" дебљине п 0.920 дужине а широке колико и ножица шинина. Добро стегнуте, не дозвоваљају песку и влази да продиру у зарез на коме лежи шина.

И ако су добри резултати, ни једно их друго друштво не употребљује.

Плочице. — Једино друштво Р.Т.М. употребљује ове плочице. Ово су његови разлози:

Њима се задржава продирање ножице шинине у праг; у кривинама постиже већа стабилност колосека, јер се распоређују попречни притисци на оба лежишта (спољне и унутарње). Даље, веза се боље чуво од квара, који долази усљед трења ножице шинине о грло јексера; и спречава се подужно клизање колосека. Под упливом вертикалних сила, кидају се дрвена влакна и урез се дуби; усљед попречних сила, у правима, ивица ножичина јако притискује на унутарњи део уреза, а у кривинама, на спољни део. На тај се начин троши дрво, извијају јексери и крећу из свога лежишта, проширује колосек у кривинама, а сужава у правима. Једном речју, колосек се покреће у трансверзалном смислу, тако, да је исклизнуће неизбежно.

И ако се не може порећи да су прагови изложени јаком вертикалном прнтиску, горње срество код прагова од меког дрвета, више је палијативно, но озбиљне вредности. Јер се опитом доказало, да се прагови од тврдог дрвета, као што је растово и буково, чије се трајање продужује импрегнишући их антисептичним течностима — не морају бранити овим металним штитом. Ова дрва, заиста, имају довољне јачине, нарочито са данашњом везом шина, која им даје